Renault står på

På tross av mange dystre resultater viser Renault et gå-på-humør som mange kan misunne dem.

Publisert Sist oppdatert

Renault-tallene var heller ikke veldig lystige etter første halvår. 87 millioner euro var en nedgang på 61 prosent.

Men heldigvis har de med seg Nissan i Japan, Volvo (last) i Sverige og Autovaz i Russland, så konsolidert fikk man plutselig 746 millioner inn.

Og selv om driftsmarginen på bilvirksomheten sank fra 1,1 til 0,4 prosent var konsernsjef Carlos Ghosn (bildet) både optimistisk og aggressiv: «Vi er på riktig spor, og årsplanene vil holde» sa han.

Det betyr at de vil selge flere biler enn noen gang før under forutsetning, la han til, at Europa ikke forverrer seg enda mer.

I forutsetningene ligger det at Europa-markedet synker med seks til sju prosent – faktisk regner han med at hjemmemarkedet skal krympe med ti til elleve. Men globalt ser han for seg en fremgang på fem.

Selv om Renault ikke solgte mer enn 1,33 millioner biler i første halvår – det vil si 3,3 prosent mindre enn i samme periode i fjor – regner han med at nye modeller (Clio først og fremst) skal trekke volumet såpass opp at året vil ende med et nytt rekordvolum.

I forhold til sine franske kolleger i PSA er dette allikevel ikke så galt. 819 millioner i tap og klar beskjed om at i hvert fall 8.000 arbeidsplasser vil forsvinne, hører vi derfra.

Takket være godt fotfeste på en rekke utviklingsmarkeder trodde børsen på Ghosns optimisme, det var ikke snakk om noen kurstilbakegang der, nei.

Powered by Labrador CMS