Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca
Mole Costruzione Artigianale Franca

Bilkunst fra Torino?

Er det kunst bare fordi det er håndbygget og gjort i Torino? Ikke alltid – ikke en gang det fra 50- og 60-årene. Og ikke alltid fra 2022 heller.

Publisert Sist oppdatert

Umberto Palermo som en gang gjorde ganske greie prosjekter hos IDEA, har alltid forvirret meg. Han har hatt et kjempegrep på noen veldig funky bybiler, så firkantet det går an bli uten å være firkantet.

Men samtidig tar han helt av når han skal gjøre ItalienskFullblodSport.

En av hans Alfa 4C merkverdigheter, den sølvfargede du finner på en Genève-utstillingsreportasje som redaktør Ringen forhåpentlig har hengt på her, er forresten i Norge nå. En eller annen fant ut at han likte den da den til slutt gikk en trist skjebne i møte på en auksjon.

Jeg aner ikke om den har trillet et eneste hjul siden den kom til Norge.

Nå er Palermo ute med en ny en. Franca heter hun, den er bygget på bestilling forteller han, og skal leveres til en samler i februar neste år.

Denne gangen har han bygget en ekstrem roadster der det bak hodet er meget høyere enn det som befinner seg foran øyne og nese på de ombord.

I profil ser den ut som en rombe der et stort stykke har ramla ut av oppoverlinjen.

Oppbygningen er velsignet klassisk, rørgitter-ramme, en konstruksjon der stål er vanligere enn kullfiber, og der motoren skal være en skikkelig V-åtter. Med klassiske mål også: 468 x 194 x 120.

For ikke å snakke om klassisk navn: Franca er også navnet på mamma Palermo.

Mer enn det har han foreløpig ikke fortalt om henne.

Hva jeg syns?

Det skjer altfor mye her, det er omtrent som å skrive – han trenger ikke hvert eneste ord, hvert eneste komma.

Spesielt skrått ovenfra og bakfra henger de mange elementene altfor dårlig sammen.

Men det er samtidig så mye boy’s racing over den at jeg kan godt forstå hvis det er noen der ute som misunner oppdragsgiveren

Powered by Labrador CMS