Vi antok at dette kunne bli den rimeligste modellen i programmet, og det viste seg at vi fikk rett. Nå lanseres GLC 350 e med en samlet effekt på 320 hestekrefter.
Takket være lave avgifter får den en prislapp på 550.000 kroner. Det er 35.000 kroner billigere enn dieselutgaven med 170 hk.
Mye for pengene - GLC 350 e byr på høyt utstyrsnivå, 320 hestekrefter, justerbare luftfjærer, 4MATIC, automatgir og muligheten for å kjøre inntil 34 km ifølge NEDC-syklusen på ren elektrisk drift, lover Mercedes i sin pressemelding.
Annonse
Som med ladbare hybrider og elbiler flest, har vi lært oss å ta den oppgitte el-rekkevidden med en stor klype salt.
- GLC 350 e ble først vist frem i fjor sommer. Responsen var så overveldende i Norge at den norske importøren fikk lov til å ta imot kundebestillinger selv om bilen offisielt ikke var lagt ut for salg, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz personbil, Christoffer Nøkleby.
- Nå, samtidig som de aller første bilene har ankommet landet, åpnes salget offisielt. Og det til en meget konkurransedyktig pris, sier Nøkleby.
Lang ventetid Det ble ifølge OFV registrert 37 nye GLC 350 e i april, noe som tyder på at de fleste Mercedes-forhandlere har fått en demobil. Du må imidlertid smøre deg med en stor porsjon tålmodighet om du vil kjøpe en.
- Vi har snaue 1400 GLC-kunder som venter på sin bil, halvparten av disse vil ha plug-in-utgaven. Dersom man bestiller i dag er estimert levering april 2017.
- Interessen for GLC har vært overveldende, og vi jobber på spreng med å skaffe flere produksjonsplasser, sier Nøkleby til BilNorge.no.