-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Leasing uten bindingstid tar av
Den ledende aktøren på leasing, Avis, melder at etterspørselen er gått opp 300 % i høst i forhold til samme periode i fjor. Den skarpe kritikken fra Forbrukerrådet til tradisjonell leasing med tre års bindingstid er en viktig årsak, tror selskapets leasingansvarlig Harald Severinsen.


Leasingansvarlig Harald Severinsen
I en ordinær leasingavtale er man i utgangspunktet låst til denne kontrakten i tre år, og forpliktet til å betale de månedlige beløpene. Dette gjelder også for privatleasing, som har blitt populært de siste par årene.
Forbrukerrådet har ikke overraskende engasjert seg i det de betrakter som urimelige avtalevilkår. Det har resultert i at man i noen tilfeller nå kan gå ut av avtalen tidligere mot å betale en ekstra sum som kompensasjon til selgeren, men fortsatt er det ekstremt dyrt å komme ut av en treårskontrakt før tiden.
Den som har satset sterkest på leasing helt uten bindingstid til private og bedrifter, er Avis. Etter en noe treg start har etterspørselen eksplodert. I følge Severinsen er kostnaden ved å lease en bil på denne måten omtrent den samme som ved å eie en tilsvarende bil.
–Mange har ikke vært klar over at man kan lease biler uten å binde seg for tre år. Samtidig er det nok noen inngrodde holdninger hos mange om at man skal eie den bilen man kjører, men hvorfor skal man det?
Vi har ingen bindingstid og absolutt alle kostnader som service, forsikring, årsavgift, gebyrer, osv er inkludert i månedsleien, helt i tråd med Forbrukerombudets ønske om klare avtaler, poengterer Severinsen, som tror at færre og færre vil akseptere bindingstid.
Endringen i bilavgiftene gir i følge Avis ytterligere etterspørsel etter leasingbiler. Mange bileiere ønsker å selge bilen sin i år og vente til neste år med å kjøpe ny bil fordi de regner med at den da blir billigere. I mellomtiden leaser de bil noen måneder.