September ble de ladbare bilene, og særlig Teslas måned. Halvparten av alle som valgte ny bil endte opp med en ladbar, og Tesla registrerte over 2000 biler.
Øivind Skar - tekst og foto Øivind Skar - tekst og foto
PublisertSist oppdatert
Annonse
Glem dieselbilene om du bor urbant. Det er ladbart og særlig elektrisk som nå gjelder etter at nær hver andre som fikk nybilen utlevert i september endte opp med en elektrisk modell eller ladehybrid. Aldri har andelen ladbare biler vært høyere.
Legges hybridene til, så viser OFV-tallene at bensin- og dieselbilene var i klart mindretall og bare utgjorde fire av ti nybilhandler. Mens flere enn sju av ti valgte dieselbil for ti år siden, var andelen i september færre enn to av ti.
Samtidig gikk det meste Teslas vei i forrige måned. Aldri har California-baserte Tesla registrert over 2000 biler på en måned i Norge, og aldri har markedsandelen deres vært på 14,9 prosent i noen måned. Dermed kapret Tesla begge pallplassene bak VW Golf med Model S og Model X.
Selv om VW Golf vinner når alle drivlinjer slås sammen, tar Tesla både første- og andreplassen på elbil-listen for september.
Tesla som merke er fram 88,7 prosent så langt i år, mens Volkswagen som det klart største bilmerket i Norge går tilbake med 13,4 prosent.
Annonse
Salget av nye personbiler gikk litt tilbake i september og endte på 13.484 enheter. Så langt i år er salget fram med bare 0,4 prosent.
Blant de 17 mest populære bilmodellene i september var den ladbare eller hybride varianten mest foretrukket.
Nordmenn vil gjerne omgi seg med luksus, og det slår naturligvis også inn i bilsalget. Også her spiller de høye Tesla-tallene inn, men de såkalte premium-merkene sto samlet for 41,6 prosent av personbilregistreringene i forrige måned. Heller ikke den andelen har noen gang vært så høy.
Om salget av nye biler nå flater ut, fortsetter veksten i bruktimporten. Også det skyldes interessen for ladbare biler hvis andel endte på 56,9 prosent.
Særlig Nissan Leaf, Kia Soul og Mitsubishi Outlander drar opp andelen.