STASELIG: Statslimousin i klassisk stil fra Røde Fane fra vårens bilutstilling i Shanghai.

Ut av dvalen

September-medvind i Kina

Takorganisasjonen for kinesiske bilforhandlere regnet med at markedet ville øke tre prosent til 1,98 millioner i september. Av disse skulle 750.000 være batterielektriske eller plug-in hybrider.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært en viss uro rundt kinesisk økonomi i det siste. Den mangler åpenbart den forventede ekspansjonen, noe også bilsalget har registrert.

Men myndighetene har satt i gang målrettede tiltak for å øke bilsalget – nye skrot-regler for eksempel, og gode incentiver hvis du bytter fossilbilen din mot en elektrifisert.

Samtidig har bilprodusentene fortsatt priskrigen og satt ned en rekke priser.

Det er for tidlig å se om dette har gitt utslag for hele markedet, men noen stikkprøver viser at det skjer ting.

Prognosen regnet med at elbilsalget skulle øke med 22 %, men en rekke av de produsentene vi kjenner har økt med vesentlig mer.

Nio, for eksempel. 15.641 biler er en økning på 44 % i forhold til i fjor. Men det er ikke bare lystig: tallet ligger faktisk 19 % under august-volumet.

Akkumulert har Nio levert nesten 110.000 biler i år – 33 prosent flere enn etter tredje kvartal i fjor.

Xpeng hadde en september som endte 81 prosent over forrige september. 15.310 ble volumet. 12 % over august også, forresten.

G6 selger mest, 53 % av totalen.

Men de lider fremdeles under et svakt første halvår. Akkumulert ligger volumet 10 % under fjoråret – men det er muligheter for å ta igjen det i årets siste kvartal.

Zeekr, som vi nok snart skal få møte i Norge også, leverte 12.051 biler i september, opp 46 %, men akkurat som for Nio – færre enn i måneden før.

Akkumulert har de imidlertid ingen grunn til å skamme seg. 79.000 biler er mer enn dobbelt så mange som fjorårets 39.500. Produsenten tar sikte på cirka 140.000 biler i hele 2023.

Li Auto, et av mine kinesiske favorittmerker, hadde en god september med 36.000 nye biler. Opp 213 %. Akkumulert-prestasjonene er nesten like imponerende: nesten 245.000 biler er en økning på 190 %.

Li er en av de typiske start-up’ene som har konsentrert seg om egen ladeinfrastruktur og et omfattende salgs- og service-nettverk. De har, merkelig nok, ennå ikke begynt å snakke høyt om eksport selv om de er de første blant de ferske elbilprodusentene som har kommet over 500.000 biler når de teller total produksjon.

Aion, som vi ikke kjenner her hjemme ennå, men som tilhører GAC-konsernet og er på full fart ut på eksportmarkedene, leverte ut nesten 52.000 nye biler i september – her snakker vi altså om en liga over de andre.

Økningen var på 72 % sammenliknet med i fjor. Og akkumulert ligger merket nå på 351.000 biler – det vil si 93 % opp.

Og så, selve kjempen til slutt.

BYD solgte 287.454 såkalt New Energy-biler i september. En økning på 43 prosent og 4,8 % over forrige måned. Dermed satte de igjen en ny månedsrekord.

De batterielektriske endte på 144.000 og plug-in bilene på 135.000.

Akkumulert ligger BYD på 2,11 millioner biler, en økning på 77 %.

Eksporttallene er derimot ikke veldig høye ennå. 28.000 biler i september – ca. 10 % av totalen. Men også her ser vi økende tendenser: 260 % opp.

Akkumulert eksport er enda mer imponerende. 145.500 biler er fem ganger så mange som i fjor.

Alle disse ligger vesentlig over den veksten bilforhandler-organisasjonen regnet med. Enten tok de stygt feil, ellers er det svært mange som ligger lavere enn prognosen.

Powered by Labrador CMS