2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM
2016 Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 og C63 DTM

AMG på bane, AMG på vei

Kjører du litt rekreasjonell DTM-racing, og vil ha en gatebil som står i stil? AMG har løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har alltid likt utseendet på DTM-biler. De ser brutal og grove ut, samtidig som de ligner veldig mye på fabrikkens produksjonsmodeller for menigmann.

Men likheten er ikke nok for alle. Det vil AMG gjøre noe med.

Mercedes-AMG C63 Coupé Edition 1 er førsteutgavene av den nye C-klasse Coupé i AMG-utførelse.

I matt grå utførelse og med gule dekaler og detaljer gjør den alt den kan for å ligne mest mulig på sin bøse storebror, C63 DTM.

Selv de store felgene, 19-tommere foran og 20-tommere bak, har gul ring for å se ut som den ordentlige DTM-bilen.

Bak felgene skjuler det seg karbonbremser – lett i vekten, heftig i ytelsen.

En Edition 1 utstyres også med AMGs «Night Package» – noe som betyr en rekke detaljer i sort, i stedet for krom.

Motorutvalget er som i C63 ellers; enten 476 hestekrefter, eller 510 hestekrefter i S-modellen. Begge en 4-liters dobbelturbo.

Den faktiske DTM-bilen legger seg faktisk mellom disse to effektmessig.

490 hestekrefter høres kanskje ikke så brutalt ut for en seriøs løpsbil, men ta også med i betraktningen at den kun veier 1120 kilo.

Perspektiv? Det er like mye som en Opel Corsa.

Akkurat som i gatebilen er det en 4-liters V8-motor som supplerer kreftene, men i DTM-bilen gjøres det uten turbo eller annen pustehjelp.

Mercedes’ nye DTM-vogn skal i aksjon i neste års sesong.

Om gatebilen gir bare et snev av DTM-magien på veien, bør den by på mange morsomme kjøreturer.

Powered by Labrador CMS