-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mot en renere fremtid
Toyota møter Le Mans med hydrogen
Jeg synes litt synd på Toyota etter årets Le Mans. Det er jo de som har holdt liv i toppklassen i mange år nå, en periode der Le Mans egentlig bare var en skygge av seg selv. Så kommer alle disse oppkomlingene i 2023 og Toyota ender på ikke-vinner plass.
Jeg aner ikke hva familiemedlem, og fremdeles toppsjef, Akio Toyoda, sa etter andreplassen – han var i hvert fall på plass. Men jeg vet hva han sa før årets 24-timer, for Toyota benyttet dagene før til å avduke sin neste LM prototype.
GR H2 Racing Concept heter den. GR etter Gazoo Racing, Toyotas racing-divisjon, og H2 etter drivstoffet.
Dette er en bil merket 2026, for da skal Le Mans arrangøren få med en klasse som går på hydrogen. Enten med brenselceller eller med direkte forbrenning – og det skal lages noen «balance of performance» regler som skal skape forholdsvis like forhold uansett hvilken driftsform du velger.
Kun vanndamp
Automobile Club de l’Ouest (ACO), Le Mans-arrangøren, har sagt at 2026-klassen bare er starten på en myk overgang til 2030 da alle deltakerne i 24-timeren skal kjøre på hydrogen.
Om den kommende raceren sin sier ikke Toyota annet enn at den skal fyres av direkte innsprøytet hydrogen uten å gå omveien om brenselceller. Men flere detaljer får vi foreløpig ikke bortsett fra at bilen måler 510 cm i lengden og 205 i bredden.
Helgens nummer to bil målte til sammenlikning 465 cm og 190.
Kjent teknologi
Toyota har hatt noen hydrogenbrennende Corollaer i gang i en serie i Japan og i lange løp i Thailand. Og de fullførte nylig Fuji 24 timer med en slik bil.
– Le Mans er et sted der vi virkelig kan pushe grensene og se langt inn i fremtiden, sier Akio Toyoda.
– Mitt mål er å bli karbon-nøytral uten at det skal gå ut over fart eller spenningen vi opplever i racing, er budskapet derfra og han fortsetter:
– Jeg hadde ikke investert i dette hvis jeg ikke trodde vi kunne vinne med slike biler. Dessuten ser jeg på det som en måte å drive våre produksjonsbiler på. Vi er allerede 50 prosent på veien mot det som kan gjøre denne teknologien aktuell for våre produksjonsbiler – avsluttet han.