Toyota GR H2 Racing Concept

Mot en renere fremtid

Toyota møter Le Mans med hydrogen

Jeg synes litt synd på Toyota etter årets Le Mans. Det er jo de som har holdt liv i toppklassen i mange år nå, en periode der Le Mans egentlig bare var en skygge av seg selv. Så kommer alle disse oppkomlingene i 2023 og Toyota ender på ikke-vinner plass.

Jeg aner ikke hva familiemedlem, og fremdeles toppsjef, Akio Toyoda, sa etter andreplassen – han var i hvert fall på plass. Men jeg vet hva han sa før årets 24-timer, for Toyota benyttet dagene før til å avduke sin neste LM prototype.

GR H2 Racing Concept heter den. GR etter Gazoo Racing, Toyotas racing-divisjon, og H2 etter drivstoffet.

Dette er en bil merket 2026, for da skal Le Mans arrangøren få med en klasse som går på hydrogen. Enten med brenselceller eller med direkte forbrenning – og det skal lages noen «balance of performance» regler som skal skape forholdsvis like forhold uansett hvilken driftsform du velger.

Kun vanndamp

Automobile Club de l’Ouest (ACO), Le Mans-arrangøren, har sagt at 2026-klassen bare er starten på en myk overgang til 2030 da alle deltakerne i 24-timeren skal kjøre på hydrogen.

Om den kommende raceren sin sier ikke Toyota annet enn at den skal fyres av direkte innsprøytet hydrogen uten å gå omveien om brenselceller. Men flere detaljer får vi foreløpig ikke bortsett fra at bilen måler 510 cm i lengden og 205 i bredden.

Helgens nummer to bil målte til sammenlikning 465 cm og 190.

Kjent teknologi

Toyota har hatt noen hydrogenbrennende Corollaer i gang i en serie i Japan og i lange løp i Thailand. Og de fullførte nylig Fuji 24 timer med en slik bil.

– Le Mans er et sted der vi virkelig kan pushe grensene og se langt inn i fremtiden, sier Akio Toyoda.

– Mitt mål er å bli karbon-nøytral uten at det skal gå ut over fart eller spenningen vi opplever i racing, er budskapet derfra og han fortsetter:

– Jeg hadde ikke investert i dette hvis jeg ikke trodde vi kunne vinne med slike biler. Dessuten ser jeg på det som en måte å drive våre produksjonsbiler på. Vi er allerede 50 prosent på veien mot det som kan gjøre denne teknologien aktuell for våre produksjonsbiler – avsluttet han.

Akio Toyoda presenterer fremtiden på Le Mans
Akio Toyoda presenterer fremtiden på Le Mans
Akio Toyoda presenterer fremtiden på Le Mans
Toyota GR H2 Racing Concept
Toyota GR H2 Racing Concept
Toyota GR H2 Racing Concept
Toyota GR H2 Racing Concept
Toyota GR H2 Racing Concept
Toyota GR H2 Racing Concept
Powered by Labrador CMS