-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Mot en renere fremtid
Toyota møter Le Mans med hydrogen
Jeg synes litt synd på Toyota etter årets Le Mans. Det er jo de som har holdt liv i toppklassen i mange år nå, en periode der Le Mans egentlig bare var en skygge av seg selv. Så kommer alle disse oppkomlingene i 2023 og Toyota ender på ikke-vinner plass.
Jeg aner ikke hva familiemedlem, og fremdeles toppsjef, Akio Toyoda, sa etter andreplassen – han var i hvert fall på plass. Men jeg vet hva han sa før årets 24-timer, for Toyota benyttet dagene før til å avduke sin neste LM prototype.
GR H2 Racing Concept heter den. GR etter Gazoo Racing, Toyotas racing-divisjon, og H2 etter drivstoffet.
Dette er en bil merket 2026, for da skal Le Mans arrangøren få med en klasse som går på hydrogen. Enten med brenselceller eller med direkte forbrenning – og det skal lages noen «balance of performance» regler som skal skape forholdsvis like forhold uansett hvilken driftsform du velger.
Kun vanndamp
Automobile Club de l’Ouest (ACO), Le Mans-arrangøren, har sagt at 2026-klassen bare er starten på en myk overgang til 2030 da alle deltakerne i 24-timeren skal kjøre på hydrogen.
Om den kommende raceren sin sier ikke Toyota annet enn at den skal fyres av direkte innsprøytet hydrogen uten å gå omveien om brenselceller. Men flere detaljer får vi foreløpig ikke bortsett fra at bilen måler 510 cm i lengden og 205 i bredden.
Helgens nummer to bil målte til sammenlikning 465 cm og 190.
Kjent teknologi
Toyota har hatt noen hydrogenbrennende Corollaer i gang i en serie i Japan og i lange løp i Thailand. Og de fullførte nylig Fuji 24 timer med en slik bil.
– Le Mans er et sted der vi virkelig kan pushe grensene og se langt inn i fremtiden, sier Akio Toyoda.
– Mitt mål er å bli karbon-nøytral uten at det skal gå ut over fart eller spenningen vi opplever i racing, er budskapet derfra og han fortsetter:
– Jeg hadde ikke investert i dette hvis jeg ikke trodde vi kunne vinne med slike biler. Dessuten ser jeg på det som en måte å drive våre produksjonsbiler på. Vi er allerede 50 prosent på veien mot det som kan gjøre denne teknologien aktuell for våre produksjonsbiler – avsluttet han.