-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Toyota-sjef tar styringa
Vi har lenge gått og ventet på en ekte sportsbil fra Lexus. Nå tyder mye på at en lansering er nært forestående.
Vi har møtt Lexus LF-A som konseptbil på flere messer, både som coupé og i en nydelig roadster-innpakning. Vi har også presentert spionbilder av bilen under testing, og det er en ny dose slike vi byr på i denne omgangen.
Men vi kan også gi deg noen flere faktaopplysninger. For mens de fleste bruker Nürburgring som hemmelig testbase, gjør Lexus dette i full offentlighet. Under 24-timersløpet førstkommende helg, stiller de med to LF-A i tillegg til en løpsrigget IS-F.
Dekknavn
Riktignok heter teamet Gazoo Racing, men det er ingen tvil om at her er Toyotas egne folk sterkt engasjerte. Og det skyldes ikke minst at påtroppende styreformannen, Akiyo Toyoda (52) som er barnebarn av grunnleggeren, er svært racinginteressert. Så interessert at mye tyder på at han egenhendig kommer til å ratte bilen i 24-timersløpet.
En titt på den offisielle startlisten styrker mistanken. Der står nemlig psevdonymet Morizo oppført som sjåfør, både på Lexus LF-A og på IS-F. Toyota-presidenten har også ved tidligere anledninger deltatt i billøp, så det er i så fall ingen debutant vi får oppleve på den krevende Nordsløyfa. Og erfaring kan trengs, for denne klassiske banen er nådeløs.
Også i fjor deltok Lexus i 24-timersløpet. Se linker til konseptbilene.
Standard
Det sies at bilen som skal delta i 24-timersløpet er en mer eller mindre standard produksjonsbil med innmontert sikkerhetsutstyr. Skjønt produksjonsbil i vanlig forstand er det ikke snakk om – med en 5-liters V10 på drøye 500 hk og en årstakt på noen hundre, blir dette en sportsbil for spesielt interesserte som kan bla opp tilstrekkelig med cash.
Det er mange som har etterlyst en skikkelig sportsbil fra Toyota-konsernet etter at Supra forsvant. Enda verre ble det da også produksjonen av Celica og MR2 opphørte. Går det som entusiastene håper, vil en ny LF-A stå klar til Tokyo-utstillingen i oktober.