Mitsubishi Racing Lancer

Mitsubishi Racing Lancer

Mitsubishi Racing Lancer

Mitsubishi Racing Lancer

Mitsubishi Racing Lancer

Mitsubishi Racing Lancer

Mitsubishi Racing Lancer
Foto: Terje Ringen
Mitsubishi Racing Lancer
Foto: Terje Ringen
Mitsubishi Racing Lancer
Foto: Terje Ringen

Diesel i Dakar

Vi har sett diesel vinne i rallyløypa, på le Mans og i BTCC. Nå jobber Mitsubishi for en dieselseier i neste års Dakar-løp.

Publisert Sist oppdatert

Over Atlanteren
Det har du kanskje fått med deg, at selv om Trans-Sahara eventyret verken har med Paris eller Dakar å gjøre lenger, det har flyttet til Sør Amerika, heter det fremdeles Dakar-rallyet.

Og du har kanskje også fått med deg at Mitsubishi har blitt ganske vant til å vinne dette dramatiske løpet (12 ganger er det vel).

På Paris-utstillingen forteller de at denne gangen akter de å vinne det på det som Dagens Næringsliv så sjarmerende kaller bunkersolje. De viser en flunkende ny racing-Lancer som skal delta i rallyet. Og den er utstyrt med en V6 motor på 3 liter og (foreløpig) 280 hk.

Hjertet i motoren er en nyutviklet to-trinns turbo-pakke, en på hver side av motoren, med en stor og en liten diameter turbin som engasjeres avhengig av turtall og last.

Sør-Amerika rundt
Løpet starter i Buenos Aires den 3. januar og etter støv og fjell og ørken er man tilbake der den 18 januar. 6.000 km. for 85 lastebiler, 275 motorsykler og 200 biler.

Det meste av Repsol Mitsubishi Ralliart-lag er basert i Frankrike, under ledelse av en av Mitsubishis tidligere vinnere, Dominique Serieys. De får noe tekniske hjelp fra Japan, men det aller meste som skal til for å delta med 4 lag, 15 følgebiler og et mannskap på 65 finnes i Frankrike.

En komplisert rørramme har gitt bilen lang akselavstand og masse innvendig plass.

Den spesielle klikk-klakk kassen kommer fra Ricardo, og BF Goodrich har levert noen sett av sine nye lav-energi cross country dekk til lagene.

De spesielle BOS-demperne med et enormt justeringsområde er det også sagt mye om.

Miljø-satsning
Motoren er også interessant, utviklet som den er for å ha en lavere miljøbelastning enn vanlig.

Høyt dysetrykk og lavt kompresjonsforhold er to særegenheter, sammen med masse karbon-nøytralt biodiesel-drivstoff i tanken.

Store mengder ”grønn plastikk er for øvrig benyttet i karosseri og interiør.

Bilene skal nå ut på omfattende tester før den store prøven blir i den ene FIA-runden, Baja Portalegre, i begynnelsen av november.

Powered by Labrador CMS