-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny rally-Polo på vei
Det er et drøyt år siden Volkswagen trakk seg fra WRC. Snart kommer et nytt resultat av satsingen deres.
Kunden står i fokus når Volkswagen lanserer sin nye Polo GTI R5 – dette er nemlig en bil som skal selges til private team og førere og ikke driftes under VWs egen fane.
Bilen er basert på sjette og foreløpig siste generasjon Polo som hadde sin premiere i høst. De første bilene er akkurat ankommet Norge, men GTI-versjonen er ikke på plass før i mai.
Selvsagt er det også mye WRC-erfaring inne i bildet her – Volkswagen sikret seg jo alt av heder og ære i sine fire aktive år 2013-2016 med VM-titler for både team og førere.
Nå skal bilen gjennom en rekke grundige tester før den etter planen skal homologeres i løpet av sommeren slik at den blir salgsklar når høstjakten i rally starter.
Norsk ekspertise
Andreas Mikkelsen var aktivt med på utviklingen av 2017-modellen av Polo R WRC (som aldri kom til startstreken), og Pontus Tidemand skal være testsjåfør i den videre prosessen av den nye Poloen, samtidig som han fortsetter som fabrikkfører for Skoda.
– Tilbakemeldingene fra testførerne har vært meget positive. Det er selvsagt en fordel å kunne konsultere med teamet som utviklet Poloen som vant VM fire ganger, sier teknisk direktør Francois-Xavier Demaison.
– Vi har i tillegg meget god hjelp fra teknisk avdeling i Wolfsburg og våre kolleger i Skoda som har bygget R5-versjoner av Fabia siden 2015.
Polo GTI R5 har som de andre bilene i kategorien en 1,6-liters turbo bensinmotor med 272 hk og et dreiemoment på 400 Newtonmeter. En tettsteget femtrinns racing-girkasse fordeler kreftene til alle fire hjørner.
Bilen har en vekt på 1230 kg og skal klare null til hundre på 4,1 sekunder.
Suksessoppskrift
R5-kategorien er toppdivisjonen i mange nasjonale og internasjonale mesterskap, med unntak av WRC der R5-bilene hører hjemme i WRC2-kategorien.
Pontus Tidemand, stesønn av Henning Solberg, ble verdensmester i WRC2 i år, og både Pontus og Andreas Mikkelsen var viktige bidragsytere til at Skoda sikret seg VM-tittelen for team i kategorien.
Både Pontus og Ole-Christian Veiby er nominerte fabrikkførere for Skoda i 2018.
R5-reglementet ble etablert av FIA i 2012, og siden da er det bygget over 400 biler til kategorien av fem ulike produsenter – Citroën, Ford, Hyundai, Peugeot og Skoda. I løpet av 2018 er trolig også Toyota på plass med en Yaris-baserte R5, så da blir det sju alternativer.