-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klart for Rally Argentina
Til helgen er det klart for årets femte VM-runde – Rally Argentina. To nordmenn står på startstreken.
Andreas Mikkelsen kjenner det kribler i kroppen når han tenker på Rally Argentina. – Det er et spesielt løp på alle mulige måter, og publikum er alltid helt elleville, sier Hyundai-føreren.
Det er ingen løp på VM-kalenderen som kan sammenlignes med Rally Argentina. Løpet skiller seg ut på flere måter, og Andreas Mikkelsen er entusiastisk når han forteller om det som venter ham og kartleser Anders Jæger.
– Rally Argentina er utrolig spesielt, med et fantastisk landskap. Starten på El Condor er nesten som å kjøre inn i en Indiana Jones-film, det er helt fantastisk hvordan veien snirkler seg mellom fjelltoppene, sier han entusiastisk.
– Fansen står overalt og skaper en spesiell atmosfære. Det opplever vi også i andre løp, men Argentina er noe helt spesielt. Du kan nesten føle entusiasmen helt inn i bilen. Hvis du skal følge ett rally på wrc+, så burde du velge dette, sier Andreas.
Han mener Rally Argentina er et løp som passer kjørestilen hans godt, og 29-åringen legger ikke skjul på at han er revansjesugen etter en skuffende asfaltrunde på Korsika.
– Underlaget er annerledes enn andre grusløp. Det er litt mer sandete. Det passer egentlig ganske godt til min kjørestil, hvor jeg kan angripe svingen ordentlig. Rally Argentina er i utgangspunktet et røft løp, så på andre gjennomkjøring gjelder det å være litt ekstra påpasselig med bilen. Men det er flere raske prøver også, så det er viktig ikke å være for forsiktig. Noen steder er veien så uframkommelig at du nesten ikke kunne kjørt der med traktor en gang. Likevel skal vi kjøre flat-out. Det forteller en del om hvor solide rallybilene er, påpeker han.
Rallyesset forteller også at dette er et løp hvor han må ha nervene under kontroll, og gjøre en god og grundig jobb med notene.
– Det er en helt utrolig følelse når du har 400-500 meter med rett strekke og det går i 200 kilometer i timen. Da må du bare håpe at noten du har valgt på svingen som kommer er riktig. Du må ha nerver av stål enkelte steder, sier han med et smil.
Argentina er også kjent for sine mange vannplask, noe som bidrar til å gjøre løpet ekstra spektakulært. Andreas deltar i løpet for femte gang, men var ikke med i fjor. For to år siden ble han nummer tre, og målet er å komme på pallen nok en gang.
Også Ole Christian Veiby kjører Rally Australia sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen. De er spente foran debuten på et løp de kjører for første gang.
– Det blir spennende å få oppleve enda en ny VM-runde, sier han.
Når 21-åringen får Rally Argentina under beltet, er det kun VM-rundene i Mexico og Australia han ikke har erfaring fra. Og nettopp det å bygge erfaring blir viktig i helgens løp.
– Jeg stiller som privatsjåfør denne gangen, og kjører derfor ikke om VM-poeng i WRC2. Det betyr at jeg har frie tøyler og styrer løpsopplegget helt selv. Men det blir viktig å fullføre løpet og få mest mulig erfaring, forteller Ole, som har Wevers, med support fra Skoda Motorsport, til å drifte bilen.
Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen har han gjennomført en liten test før det hele braker løs for alvor fredag. Ole kjører for øvrig sin 29. VM-runde i karrieren, og helgens løp er den 20. VM-runden Ole og Stig Rune har sammen.
– Jeg har kjørt rallycross i Argentina, men aldri rally. Dette er et litt annerledes løp enn hva vi kjenner til fra før. Grusen er spesiell, og på andre gjennomkjøring kan det bli ganske røffe forhold. Da kan det dukke opp steiner som ikke var der tidligere. Vi må bruke øynene godt, for å si det sånn. Bilene tåler utrolig mye, men ikke alt, påpeker han.
Selv om han ikke skal kjempe om WRC2-poeng denne gangen, vil han selvsagt måle krefter og sammenligne seg med de fremste førerne der.
– Vi ønsker selvsagt å fighte med Pontus (Tidemand), som jeg ser på som den sterkeste føreren i dette løpet. Men det viktigste blir som sagt å fullføre løpet, understreker Ole.
Argentina ligger fem timer bak Norge, men tidsforskjellen er ikke noe som bekymrer Skoda-føreren.
– Vi fikk mye erfaring med store tidsforskjeller da vi deltok i Asian Pacific i fjor, og jeg synes det er noe vi takler veldig godt. Det har aldri vært noe problem, egentlig, forsikrer han.