-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
DTM blir elektrisk
Schaeffler er en av de siste store som har valgt utgangsdøren fra Formel e. Samtidig har de vist et forslag som kan gjøre DTM batterielektrisk.
Etter at Audi, BMW og Mercedes har bestemt seg for å trekke seg fra Formel e, er det nå Schaeffler som har funnet utgangen.
Du har kanskje ikke hørt om dem, men de er en av bilindustriens mest betydelige underleverandører og har vært en sterk støttespiller for Formel e.
En rekke av systemene og de tekniske komponentene kommer derfra.
Litt synd for Formel e – det virker så lovende med neste års Gen 3 chassiser som deltakerne endelig kan boltre seg med – men det er da heldigvis konkurrenter tilbake.
Schaeffler trekker seg slett ikke fra bilsport. Ved den siste DTM-helgen i Nuremberg, viste de et levende forslag til fremtidens DTM-bil.
Batterielektrisk selvfølgelig, men med spesifikasjoner som tyder i retning av at dette ikke blir noen sinke.
Med 1200 hester og toppfart godt over 300 km/t og en akselerasjon som sikkert blir hinsides, burde en slik bil kunne være med på å opprettholde DTMs renommé som en av verdens tetteste racing-serier.
Schaeffler regner med en motor på hvert hjul, men ser også på en transmisjon med trinnløs variabel utveksling. Meningen er at disse bilene skal være rullende laboratorier, derfor er også Mahle sterkt inne i bildet med helt nye versjoner av sine systemer for termisk management.
I den bilen man brukte til demonstrasjonen var effekten nesten 1200 hk – dobbelt så mye som i dagens DTM biler. Samlet dreiemoment på 1280 er også det dobbelte av dagens. Null til hundre på 2,4 sekunder er nesten et halvt sekund raskere enn i dag.
Hvor store batteriene skal være, og dermed tyngden på bilen (og lengden på løpene) har man enda ikke besluttet.
Den tidligere F1-føreren, Gerhard Berger, er sjef for DTM og ikke i tvil om at denne bilen kommer. Og hvis det blir denne, blir den jo faktisk ganske fin å se på også.
Berger regner med å starte en fullelektrisk DTM-serier så snart som i 2023.