-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Elbilene overtar
I månedens hovedtest stilles fire elbiler som du ikke kommer utenom å vurdere opp mot hverandre. Kraftig utbygging av ladestasjoner i byer og langs hovedveinettet i kombinasjon med bedre batterikapasitet, tok livet av rekkeviddeangsten. Ladefrykten, derimot, rir fortsatt mange som en mare.
Først publisert i Bil 8/9 - 2017.
Selv om den elektriske bilens historie strekker seg nesten like langt bakover i tid som historien knyttet til biler med forbrenningsmotor, er det først de siste seks årene salget har eksplodert.
Umulig å forutse
Selv ved lanseringen av Mitsubishi i-MiEV henimot jul i 2010 og Nissan Leaf snaut året etter, var det ikke mulig å forutse den elektrifiserte bilsuksessen hvor ladbare biler og hybrider raskt skulle komme til å nærme seg halvparten av alt personbilsalg.
Utviklingen går nå så raskt, at norske myndigheter i fjor sommer antydet at salget av nye biler med bensin- eller dieselmotor bør opphøre i 2025. Dit er det bare sju og et halvt år.
Det er det raske fallet i battericelleprisen i kombinasjon med bedre produksjonsteknologi og batterikjemi som har gjort det mulig å lagre mer energi til lavere pris i batteripakkene.
Med Opel Ampera-e innføres 60 kWh kapasitet og 400 kilometer reell rekkevidde (300 om vinteren) som industristandard.
Fire i test
Med dette som bakgrunn tok vi med tre av mest kjøpte elbilene, BMW i3, VW e-Golf, Kia Soul, og lot dem bryne seg på Hyundai Ioniq, en bil så populær at de som bestiller den nå neppe får bilen før i 2018.
Alle de fire var utstyrt med rundt 30 kWh batteripakker og således sikret rundt 250 km sommerrekkevidde.
Det skulle vise seg at forbruket under kjøring i alle typer trafikk, men på sommerføre og ikke langt unna 20 grader i luften, lå ganske nær oppgitt forbruk. Resultatet var så påfallende at vi måtte sjekke tallene flere ganger. De viste seg å stemme, og her er tallene (fabrikktall/egne målinger) for 100 km kjøredistanse:
- BMW i3: 12,6/12,6 kWh
- Hyundai Ioniq: 11,4/11,4 kWh
- Kia Soul: 14,3/14.7 kWh
- Volkswagen e-Golf: 12,7/12,7 kWh
De to tyske, enn så forskjellige de er, opererer med tilnærmet likt forbruk. Kantete og ganske tunge Kia Soul trekker mest strøm, men likevel ikke avskrekkende mye mer enn de tre andre.
Ioniq gjerrigst
Oppgraderingen av e-Golf gjør at den bruker litt mindre strøm ved høyere hastigheter enn forgjengeren, men likevel ikke så lite som Hyundai Ioniq.
Ioniqs utforming gjør den – enn så lenge – til klassevinner på motorveiene.
Fortsatt kan nesten ingen elbiler trekke tilhenger, selv ikke VW Golf.
Fortsatt løftes elbilene fram på en seng av insentiver, og med moms- og avgiftsfritaket som det viktigste. Ingen vet med sikkerhet hvor lenge dette regimet kommer til å vare. Kanskje får vi se de første spede avgiftshentydningene i høstens budsjett, i hvert fall er de bebudet på ladehybridene.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Volkswagen e-Golf
- Hyundai Ioniq
- Kia Soul
- BMW i3
- Vårt valg
- Testdata og poeng