Stil og substans

Den ene kjører knallhardt på stil, den andre på praktisk interiør. Men kanskje utelukker ikke det ene det andre?

Publisert

Først publisert i Bil 4-2018.

For det er ikke sånn at Volvo XC40 ikke er stilig, på sin egen lille måte. Det skorter i hvert fall ikke på selvtilliten.

- Nei, så harry!

Min søster Mari er med meg i duell-kjøring mellom Volvoen og helt nye BMW X2. Det lille gummiflagget som stikker ut under kamskjellpanseret på førersiden er ikke helt til hennes smak.

- Det er ikke slik at alt som er svensk er harry, parerer jeg.

- Nei, men likevel, da.

Slike detaljer er med på å løfte Volvoen, spør du meg, og viser bare at svenskene ikke bare er klar for en helt ny æra for det svenske merket – de er midt i den.

Om ikke lenge kommer en helelektrisk utgave av denne bilen (men sannsynligvis kommer en helt egen el-modell fra Volvo først), og fra og med neste år skal samtlige Volvo-modeller være å få i en elektrifisert utgave.

Akkurat denne testbilen, derimot, den har ikke stikkontakt. Her snakker vi gammeldags oppskrift: Bensinmotor under panseret, drift på alle fire hjul og en automatkasse imellom. Stor motor, uten at den utmerker seg mer i særlig retning, verken positivt eller negativt.

At den har bensinmotor er jo også et slags tegn i tiden – selv om den er tilgjengelig med diesel også, naturligvis. Dieselmotoren har jo fått et image verre enn Beelzebub selv, men den holder fortsatt tritt.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Testdata

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Powered by Labrador CMS