Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans
Stil og substans

Stil og substans

Den ene kjører knallhardt på stil, den andre på praktisk interiør. Men kanskje utelukker ikke det ene det andre?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 4-2018.

For det er ikke sånn at Volvo XC40 ikke er stilig, på sin egen lille måte. Det skorter i hvert fall ikke på selvtilliten.

- Nei, så harry!

Min søster Mari er med meg i duell-kjøring mellom Volvoen og helt nye BMW X2. Det lille gummiflagget som stikker ut under kamskjellpanseret på førersiden er ikke helt til hennes smak.

- Det er ikke slik at alt som er svensk er harry, parerer jeg.

- Nei, men likevel, da.

Slike detaljer er med på å løfte Volvoen, spør du meg, og viser bare at svenskene ikke bare er klar for en helt ny æra for det svenske merket – de er midt i den.

Om ikke lenge kommer en helelektrisk utgave av denne bilen (men sannsynligvis kommer en helt egen el-modell fra Volvo først), og fra og med neste år skal samtlige Volvo-modeller være å få i en elektrifisert utgave.

Akkurat denne testbilen, derimot, den har ikke stikkontakt. Her snakker vi gammeldags oppskrift: Bensinmotor under panseret, drift på alle fire hjul og en automatkasse imellom. Stor motor, uten at den utmerker seg mer i særlig retning, verken positivt eller negativt.

At den har bensinmotor er jo også et slags tegn i tiden – selv om den er tilgjengelig med diesel også, naturligvis. Dieselmotoren har jo fått et image verre enn Beelzebub selv, men den holder fortsatt tritt.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Testdata

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Powered by Labrador CMS