-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW X3 3.0i: Ferdig utvokst lillebror?
BMW X3 er tiltenkt en plass på hylla under X5. Nykommeren er på noen punkter både større og kjappere enn storebroren. Men er prisforskjellen mellom de to stor nok til at ferskvaren frister mest?
Den eneste av dagens BMW-modeller som produseres utenfor BMWs egne fabrikker, nykommeren X3 som ruller ut fra båndet hos Magna Steyr i Østerrike, er en modell som ifølge BMW er uten konkurrenter. Tja, det kan være riktig hvis BMW-påfunnet SAV, Sport Activity Vehicle, defineres som en egen klasse. Men det er et faktum at det finnes nok av SUVer i samme størrelse, selv om BMW mener at kombinasjonen fremkommelighet, sportslige egenskaper, kvalitet og høyteknologi er unik.
Vi tror nemlig at X3 i stor grad vil konkurrere med sin egen storebror X5 om å hevde seg på salgsstatistikken, for vi forundrer oss en smule over prispolitikken fra BMWs side. Med samme motor under panseret og med sammenlignbart utstyrsnivå er prisforskjellen mellom X5 og X3 beskjedne 80.000 kroner, eller rundt regnet ti prosent. Dette må også ses i lys av at lillebror X3 har noen liter større bagasjerom, merkbart rommeligere takhøyde, og hele 17 cm lavere lasteterskel som gjør det lettere å
løfte tung bagasje inn og ut. Dessuten er X3 over 300 kg lettere i vekt, kan vise til noe lavere forbruk og er litt raskere i akselerasjonen.
Et lite signal om hvor noe av vekten er innspart, med andre ord at X3 likevel står litt tilbake for X5 når det gjelder kvalitetsfølelse, får vi når vi begynner prøvekjøringen med å åpne og lukke førerdøra. Hørte vi en billig lyd, et metallisk klakk – ikke den tunge, gode lyden av kvalitet?
Vel på plass ved rattet kan vi slå fast at venstrefoten finner seg til ette på en usedvanlig bred og god fothviler. Venstrehånden finner knappene for elektrisk regulering av setet, også korsryggstøtten finstilles på samme måte. Passasjeren ved siden av behøver ikke å være misunnelig, også her styres setet elektrisk. Skinnsetene har god sidestøtte i ryggen, og med BMWs geniale sitteputeforlenger
er lårstøtten helt optimal selv for mine lange undersåtter.
Hardplastinteriør
Førermiljøet er meget oversiktlig, typisk BMW, og med følelse av luft og rom. Dette understrekes av at du kan ha hele 8 cm høyere frisyre her enn i X5. Det er skulderbredden som utgjør den store forskjellen fra
X5, åtte centimeter smalere kupé gjør at du får dørene tettere på kroppen. Interiøret preges av hardplast, overraskende mye, blant annet på rattet, midtkonsollen og dashbordet – på disse detaljene gir X5 et
mer eksklusivt inntrykk. Også i baksetet er det meget god takhøyde, mens benplassen ikke er mer enn den må være for å gi fullgod
komfort. Bakseteryggen er delt 40/60, midtre del kan felles ned og danne bord mellom de to passasjerene. Bak midtarmlenet er også skiposen foldet sammen, den rommer hele fire par bortoverplanker.
Stikkontakter
for uttak av 12-volt finnes både i midtkonsollen og i bagasjerommet. Til standardutstyret hører en oppbevaringspakke som omfatter diverse bagasjenett på forseteryggene, på midtkonsollens passasjerside og på venstre side av bagasjerommet, i tillegg til vendbart gulv i bagasjerommet og festeskinner med fire låsbare kroker i bagasjegulvet.
Bagasjerommet er 15 liter større her enn i X5 når alle fem setene er i bruk. Slås bakseteryggene ned, øker lastevolumet til imponerende 1560 liter. Og de fleste setter nok pris på den lave innlastingshøyden.
Det er spesielt når det gjelder høyden under gardindekselet, og i mindre grad lengden, hvor X3 har overtak på storebroren. Bredden mellom hjulhusene er derimot hele 13 cm mindre enn i X5.
Storbilfølelse
Den velkjente rekkesekseren gir et imponerende fraspark samtidig som den jobber i det stille – ikke noe sjenerende støy her, nei. Under våre testmålinger klarte vi riktignok ikke å kopiere fabrikkens fasittall for
akselerasjon, rett og slett fordi våre målinger måtte foregå under ikke-optimale norske værforhold. Det er et faktum at bilkjøring stort sett er en utendørsaktivitet. Firehjulsdriften ga så spikerfast grep som mulig
på den bare vinterveien i åtte minusgrader, men på tørt sommerføre ville nok 0–100-tallet ligget et drøyt sekund lavere. Vårt gjennomsnittlige forbruk under testen endte på 1,3 liter, men det må understrekes at testperioden inneholdt mye bykjøring.
Fra førersetet oppleves bilen nett og letthåndterlig. Utvendig lengde er 10 cm mindre enn på X5, mens et skille på bare 2 cm i akselavstand bidrar til å opprettholde storbilfølelsen i kjøreegenskapene. Fjæringen
gir en fin balanse mellom komfort og sportslig følelse. Den er fast uten at det går ut over komforten, og hjulopphenget svelger slag og ujevnheter fint. Konstruksjonen av det toleddede fjærbensopphenget foran er i prinsippet det samme som på X5. Bakakselen, både når det gjelder fjæring og demping, er en modifisert utgave av hva som finnes på 3-serie med firehjulsdrift.
Styringen gir brukbar tilbakemelding fra underlaget, men den er ikke spesielt kontant – og BMW skal ha ros for at de ikke prakker på oss superlett amerikansk styreservo her på berget.
Elegant xDrive
X3 er ikke dimensjonert for kjøring i terrenget. I likhet med X5 er den ikke tøff nok til å snakke offroad. Men under litt mindre
krevende forhold er BMWs nye system for firehjulsdrift med variabel kraftfordeling, kalt xDrive, et imponerende elegant system. Det fordeler i utgangspunktet kreftene likt til for- og bakaksel. Avhengig av
underlagets friksjon regulerer lamellclutchen i fordelingskassen hvor mye drivkraft som skal overføres til forhjulene. Sammen med den elektronisk imiterte differensialbremsen, ADB-X, som bremser det hjulet som er i ferd med å spinne, kommer xDrive virkelig til sin rett på vinterføre. Dessuten sørger Land Rover-detaljen HDC, Hill Descent Control, for å bringe deg og kjøretøyet trygt ned selv de bratteste bakker i gangfart uten at du må ta bremsepedalen til hjelp.
Det er fire tungtveiende grunner til at vår testbil er så vanvittig mye dyrere enn basisutgaven til 695.000 kroner. Ekstrautstyret beløper seg til ubeskjedne 155.000 kroner. De fire store postene som drar kroner, er automatgearet (24.000,–), skinninteriøret (18.600,–), navigasjonssystemet (29.300,-) og den elektriske setejusteringen med tre minneknapper (13.500,–). Det blir penger av slikt. BMW X3 er en luksuriøs, komfortabel og rommelig kjøremaskin som kanskje er
priset for nært opp til storebror X5 til at den vil oppleve en plass på salgstoppen i SUVsegmentet. Men enn så lenge er den enerådende
på SAV-toppen.