-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Chevrolet Nubira
Chevrolet Nubira, som før årsskiftet hadde familienavnet Daewoo, så dagens lys som sedan første gang våren 1997. Etter en ansiktsløfting i 1999 kom sedanen i ny utgave i 2003, mens stasjonsvognen kom i fjor. Det kan synes å være rått parti når den skal måle seg mot de dyrere konkurrentene Focus og Octavia, men bilenes størrelse, motorisering og målgruppe er lik – og på pris har vi i denne testen valgt å matche Nubira 1.6 SX mot Astra 1.4 Enjoy Business, for disse to har identisk basispris.
Sett fra førersetet virker bilen rommelig og gir en luftig følelse. Dashbordet er ryddig og enkelt, og instrumenteringen er oversiktlig. Med fireveisregulering av rattet er det fort gjort å finne en grei sittestilling, men etter en tids kjøring erfarer vi at sittekomforten kunne vært bedre. Det er akseptabel sidestøtte i ryggen, men sitteputene er i korteste laget og gir ikke fullgod lårstøtte. Venstrefoten finner seg til rette på en god fothviler, mens høyrebenet får dårlig sidestøtte på grunn av midtkonsollens utforming.
Etter hvert som testen skrider frem, er det på områdene kjørekomfort og kjøreegenskaper vi opplever de største forskjellene mellom Nubira og de tre andre konkurrentene. Gearskiftet er et av Nubiras negative sider, det er svampete og upresist og med lang føringsvei. Hjulopphenget klarer ikke å gjøre jobben på en tilfredsstillende måte når underlaget blir krevende, hjulene klarer ikke å holde fullgod kontakt med underlaget, og både slag og vibrasjoner merkes bedre enn hos konkurrentene. Styringen er ganske kontant, men likevel ikke presis, vi må ofte justere kursen i svingene. Motoren er en av Nubiras positive sider, likevel må gasspedalen brukes aktivt for å lokke hestene ut fra stallen. Et resultat av dette er at det er mer motorstøy her enn i de andre testbilene, selv om det bare er ved 50 km/t at desibelmåleren gir vesentlig større utslag. Generelt er støybildet skarpere enn hos både Focus og Octavia.
Det er tilnærmet flatt gulv i bagasjerommet når bakseteryggen legges framover, selv uten mulighet til å vippe baksetets sittepute opp i stående stilling bak forseteryggen. En positiv side av dette, er at Nubira har god maksimal lastelengde fram til forseteryggen.
På det sikkerhetsmessige området er det langt fram til de tre andre testkonkurrentene. Nubira kan ikke leveres med stabilitetskontroll (ESP), den er ikke utstyrt med lyktespylere, og bare fire kollisjonsputer er for dårlig når standarden i klassen er seks puter.
Nubira vil dekke transportbehovet for mange mennesker på en grei måte hvis prisen er viktig for valg av bil. I konkurranse med Focus, Octavia og Astra viser imidlertid Nubira tydelig hvorfor nettopp pris er et av bilens sterke argumenter.
FØRERMILJØ = 7
Ikke optimal sittestilling. Rommelig og oversiktlig, med hardplastpreg.
PLASS = 7
Akseptabel kupéplass i alle retninger. Dårligst bagasjeplass av testbilene.
KOMFORT = 5
Ikke optimal fjæringskomfort på ujevn vei. Noe skarpt støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 5
Upresist og svampete gearskift, noe upresis styring. Minus for veigrep på krevende underlag.
YTELSER OG FORBRUK = 5
Grei ytelse, men hestene må piskes litt. Høyt forbruk.
SIKKERHET = 4
Ikke NCAP-testet. Har ikke ESP, bare fire kollisjonsputer.
PRIS OG UTSTYR = 6
Gunstig pris. Ikke ESP, usikker annenhåndsverdi.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Opel Astra
- Skoda Octavia
- Konklusjon
- Priser og tekniske data