-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Chevrolet Nubira


Nubira
Nubira
Chevrolet Nubira, som før årsskiftet hadde familienavnet Daewoo, så dagens lys som sedan første gang våren 1997. Etter en ansiktsløfting i 1999 kom sedanen i ny utgave i 2003, mens stasjonsvognen kom i fjor. Det kan synes å være rått parti når den skal måle seg mot de dyrere konkurrentene Focus og Octavia, men bilenes størrelse, motorisering og målgruppe er lik – og på pris har vi i denne testen valgt å matche Nubira 1.6 SX mot Astra 1.4 Enjoy Business, for disse to har identisk basispris.
Sett fra førersetet virker bilen rommelig og gir en luftig følelse. Dashbordet er ryddig og enkelt, og instrumenteringen er oversiktlig. Med fireveisregulering av rattet er det fort gjort å finne en grei sittestilling, men etter en tids kjøring erfarer vi at sittekomforten kunne vært bedre. Det er akseptabel sidestøtte i ryggen, men sitteputene er i korteste laget og gir ikke fullgod lårstøtte. Venstrefoten finner seg til rette på en god fothviler, mens høyrebenet får dårlig sidestøtte på grunn av midtkonsollens utforming.
Etter hvert som testen skrider frem, er det på områdene kjørekomfort og kjøreegenskaper vi opplever de største forskjellene mellom Nubira og de tre andre konkurrentene. Gearskiftet er et av Nubiras negative sider, det er svampete og upresist og med lang føringsvei. Hjulopphenget klarer ikke å gjøre jobben på en tilfredsstillende måte når underlaget blir krevende, hjulene klarer ikke å holde fullgod kontakt med underlaget, og både slag og vibrasjoner merkes bedre enn hos konkurrentene. Styringen er ganske kontant, men likevel ikke presis, vi må ofte justere kursen i svingene. Motoren er en av Nubiras positive sider, likevel må gasspedalen brukes aktivt for å lokke hestene ut fra stallen. Et resultat av dette er at det er mer motorstøy her enn i de andre testbilene, selv om det bare er ved 50 km/t at desibelmåleren gir vesentlig større utslag. Generelt er støybildet skarpere enn hos både Focus og Octavia.
Det er tilnærmet flatt gulv i bagasjerommet når bakseteryggen legges framover, selv uten mulighet til å vippe baksetets sittepute opp i stående stilling bak forseteryggen. En positiv side av dette, er at Nubira har god maksimal lastelengde fram til forseteryggen.
På det sikkerhetsmessige området er det langt fram til de tre andre testkonkurrentene. Nubira kan ikke leveres med stabilitetskontroll (ESP), den er ikke utstyrt med lyktespylere, og bare fire kollisjonsputer er for dårlig når standarden i klassen er seks puter.
Nubira vil dekke transportbehovet for mange mennesker på en grei måte hvis prisen er viktig for valg av bil. I konkurranse med Focus, Octavia og Astra viser imidlertid Nubira tydelig hvorfor nettopp pris er et av bilens sterke argumenter.
FØRERMILJØ = 7
Ikke optimal sittestilling. Rommelig og oversiktlig, med hardplastpreg.
PLASS = 7
Akseptabel kupéplass i alle retninger. Dårligst bagasjeplass av testbilene.
KOMFORT = 5
Ikke optimal fjæringskomfort på ujevn vei. Noe skarpt støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 5
Upresist og svampete gearskift, noe upresis styring. Minus for veigrep på krevende underlag.
YTELSER OG FORBRUK = 5
Grei ytelse, men hestene må piskes litt. Høyt forbruk.
SIKKERHET = 4
Ikke NCAP-testet. Har ikke ESP, bare fire kollisjonsputer.
PRIS OG UTSTYR = 6
Gunstig pris. Ikke ESP, usikker annenhåndsverdi.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Opel Astra
- Skoda Octavia
- Konklusjon
- Priser og tekniske data