Honda Civic

Publisert

Civic
Civic

Innledning

Civic har opp gjennom årene vokst jevnt og trutt og dagens modell er vesentlig større og rommeligere enn de første Civicene. 262 cm akselavstand kombinert med et helt flatt gulv gjør at Civic både er og virker svært rommelig. Spesielt for bakseteplassene er det gunstig at det ikke er noen midttunnel som stjeler benplass. To voksne sitter rommelig i Civicens baksete. Med tre i bredden blir det trangt, men dette er et vanlig fenomen i denne klassen.

Det er ikke bare det slette gulvet som bidrar til å gi en rommelig kupé, også utformingen av dashbordet bidrar i så måte. Dashbordet er ekstremt linjerent, og ved at det er rett gir det inntrykk av stor kupébredde. På vanlig Civicmanér er dashbordet også forholdsvis langt, noe som øker romfølelsen.

Førerplassen er rommelig, og avstanden til pedalene og venstrefotens fothviler er perfekt. Rattet har høyderegulering, men kunne med fordel også hatt regulering horisontalt slik at en kunne trekke det litt lengre bak. Sittekomforten er god. Forsetene gir god sidestøtte til lår og rygg. Selv om lårstøtten kunne vært bedre, er dette fullt ut godkjent. Førersetet har høydejustering, men denne endrer ikke sitteputens vinkel nevneverdig og bidrar ikke til å gi bedre støtte under lårene.

Civic har en ekstremt ryddig førerplass. Noen vil nok mene at det grenser til det kjedelige, mens andre setter pris på den minimalistiske og nøkterne stilen. Alle de viktigste betjeningene er godt samlet innen rekkevidde. Endelig er den gamle vribryteren ytterst på høyre rattstammehendel også borte, og du kan nå slå på vindusviskerne uten å måtte ta hendene av rattet. Varme- og ventilasjonsanlegget betjenes med tre ratt på venstre side av midtkonsollen, mens du slår på klimaanlegget med en bryter midt på dashbordet.

Bare radioen er litt for langt unna til at den kan nås uten at en lener seg ut fra seteryggen. Den gullfargede rammen som omgir midten av dashbordet er ekstrautstyr, normalt er dashbordet helsvart.

Civicen er overraskende komfortabel. Den takler de fleste ujevnhetene mykt og med god flyt. På vårveier med telehiv er den for myk, spesielt med når den lastes tungt. Men selv når en bruker opp fjæringsveien skjer det komfortabelt, og det er tydelig at Honda har valgt stoppere som fungerer. Også når det gjelder støy gir Civic et godt inntrykk. Støyen fra hjulopphengene er overbevisende godt dempet. Selv om det er noe romlestøy på grov asfalt ,er den ikke så skarp at det blir direkte sjenerende selv om den er hørbar.

Den myke fjæringen gjorde oss mistenksomme til kjøreegenskapene, men det var grunnløst – kjøreegenskapene er førsteklasses. Selv ikke i svinger med telehiv viser Hondaen antydning til å ville vike fra sporet. Sjelden har vi kjørt en bil som har så godt veigrep. Ikke en gang vinterdekkene greide å ødelegge kjøreopplevelsen.

Styreresponsen er godt balansert. Civicen styrer kvikt uten å være nervøs. Selv om styringen er svært lett, er styrefølelsen førsteklasses. Bare når den provoseres greier vi å lokke frem understyringen. Selv ikke når vi gikk brått av gassen i hårnålsvinger var det tendens til at det skulle slippe bak. Honda har virkelig greid å bygge nydelige kjøreegenskaper inn i denne bilen, og det uten at komforten lider. Civic har påkostede hjuloppheng, noe de får igjen for her.

Heller ikke når det gjelder motorteknologi har de spart. VTEC betyr at motoren har variabel ventilstyring som både regulerer antall ventiler som til enhver tid er i bruk og hvor mye disse skal åpne. Systemet bidrar til at motoren kan puste effektivt ved både lave og høye turtall.

1,6-literen med 110 hk er derfor en livlig krabat og gjør unna 0 til 100 km/t på 10,3 sekunder, 2 sekunder raskere enn de to konkurrentene. Dette er riktignok et sekund lengre tid enn fabrikken oppgir, men vi lar oss likevel imponere. Ved akselerasjon fra 0 til 100 km/t er det motorens akselerasjonsegenskaper på høye turtall som settes på prøve. Ved akselerasjon fra 40 til 100 km/t i tredjegear og fra 70 til 100 km/t i femtegear er det akselerasjonsegenskapene på lave turtall som testes, de er like imponerende. 9,6 sekunder fra 70 til 100 km/t i femtegear er faktisk meget bra og vitner om en motor som er effektiv over et bredt turtallsregister.

Det er litt motorstøy ved akselerasjon på høye turtall, men den har en karakter som gjør at det nærmest oppfattes som musikk – i hvert fall hvis du kommer fra Almera. Den gode trekkraften kombinert med en effektiv og litt kort utveksling gjør at du stort sett kjører Civic i femtegearet. Det lette og robuste gearskiftet blir det sjelden bruk for.

Civic har et rommelig bagasjerom, og de kompliserte bakhjulsopphengene tar overraskende lite plass. De kraftige hengslene til bakluken stjeler derimot noe plass, og gjør at en ikke kan utnytte volumet fullt ut. Vi savner trekk og innvendig håndtak i bakluken. Nedfellbar bakseterygg er standard.

Civic sedan har et fornuftig utstyrsnivå. Fire kollisjonsputer er standard, det samme er tre trepunktsbelter i baksetet, men den har bare to hodestøtter bak. Lyktespylere, ABSbremser med elektronisk bremsekraftfordeling, klimaanlegg med pollenfilter, elektriske vindusheiser foran og bak, sentrallås med fjernbetjening, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, oppvarmede forseter, og koppholdere foran er standard.

Civic gir er svært overbevisende inntrykk. Med nydelig finish og et stilrent interiør skiller den seg klart fra de fleste konkurrentene. Kjøreegenskapene kombinert med den gode komforten sørger for at den forsvarer Hondas ære på det området. Utvendig design kan virke litt kjedelig, men også her er det en elegant og lett linjeføring som dominerer.

FØRERPLASS = 9
Civics førerplass er ryddig, ekstremt ryddig, og oversiktlig. Med fireveis regulering av rattet hadde dette vært nær perfekt.
PLASS = 9
Kupeen gir god romfølelse takket være det slette gulvet og det lave dashbordet. Bagasjerommet er ryddig, men bagasjelukens hengsler stjeler plass.
KOMFORT = 9
Fjæringskomforten er meget god og selv om støynivået er ganske høyt, drar det ikke ned komforten.
KJØREEGENSKAPER = 9
Nydelig styrefølelse og god kontakt med veiene preger Civicens kjøreegenskaper. Til tross for god fjæringskomfort er den svært sportslig i karakteren.
YTELSE OG FORBRUK = 10
Sprek og trekkvillig motor, hva mer kan en vente av 102 hester i en 1,3-liter? Moderat bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 8
Den koster litt mer enn de to konkurrentene, men du merker hvorfor med en gang du kommer ut på veien.

LES VIDERE:
- Hyundai Elantra
- Nissan Almera
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS