-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kulturforskjeller
Norges mest kjøpte fossilbil møtte verdens mest kjøpte personbil. Hvordan duellen mellom Skoda Octavia og Toyota Corolla endte leser du her.
Først publisert i Bil 7/8-2019.
I et land hvor hvert elbilsalg applauderes av myndighetene og hvor det slenges fyrop etter dem som velger dieselbil, klarer Skoda seg forbausende bra.
Selv om dieselbileierne skaffer seg biler som er nær like rene som bensinbilene, straffes med de høyeste bompengesatsene og trues med å bli stengt ute fra hovedstaden på de mest forurensede dagene.
Like fullt var Skoda Octavia sjuende mest valgte bilmodell i mai og den 13. mest kjøpte så langt i år, nær fire av fem som kjøper Octavia velger dieselvarianten og Octavia står for hvert tiende dieselbilkjøp i Norge.
Ikke el
Hvor ligger forklaringen? Den enkle er at dieselhysteriet i stor grad frontes innenfor Ring 3 i Oslo, og det fins tusenvis av bilkjøpere utenfor denne ringen som ser langt mer pragmatisk på bilvalget, og derfor ender opp med det de faktisk har bruk for.
Men også Toyota, som heller ikke tilbyr elbiler, og i meget begrenset grad tilbyr ladehybrider, så langt har hatt stor suksess med å videreutvikle den selvladende hybridteknologien de var først ute med å kommersialisere for 22 år siden.
Med en komplett pakke av batterielektriske biler hadde Toyota sannsynligvis vært det soleklart største bilmerket i Norge, men som Skoda mot mange odds har maktet å selge dieselbilene sine, gjør Toyota det så bra uten elbiler at de i mai ble største personbilmerke.
Det sier meg at andre kriterier som bilkvalitet og kundebehandling i ganske mange tilfeller trumfer statsfinansiert elbilpolitikk.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.