Toyota Corolla Verso D 90

Publisert Sist oppdatert

Corolla Verso D 90
Corolla Verso D 90

Innledning

Dette er den minste bilen i testen og den forsøker ikke å skjule det. 15 cm kortere enn Touran og med 7,7 cm kortere akselavstand, har Toyota likevel fått mye ut av det kompakte arealet. I Corollaprogrammet ligger Verso mellom kombikupémodellene og stasjonsvognen. Sammenlignet med stasjonsvognen er Verso 14,5 cm kortere og 33.000 kroner dyrere,en forskjell en skulle tro det var nødvendig med mer enn en fleksibel seteløsning for å forsvare.

Corolla Verso har tre separate bakseter, og leveres bare som femseter. Med mulighet til å skyve setene 15 cm forover kan bagasjeromvolumet reguleres uten at baksetet blir helt ubrukelig. Baksetene kan fjernes helt, eller du kan vippe dem opp mot forseteryggen. Ryggen på det midterste setet kan legges ned og brukes som bord med koppholdere. Dessuten er det klappbord på baksiden av forsetene. Baksetepassasjerene har god plass, og sittekomforten er god.Du kan blant annet regulere seteryggens vinkel. I Verso Sol er barneseter integrert i de ytterste setene. Disse gir en god sittestilling, men ettersom de mangler sidestøtte er de ikke behagelige å sitte i på lengre turer på svingete vei. De er derfor ikke egnet som et hovedbarnesete. Men som en nødløsning for korte strekningen fungerer de.

Med baksetet brettet sammen mot forsetene er bagasjerommet 134 cm langt, og tar du setene helt ut er lengden 172 cm. Det er lengre enn i Zafira og bare 5,5 cm kortere enn i Touran. Kombinert med god takhøyde, gir det plass for både sykler og andre store kolli som ikke er bredere enn 92 cm. Sammenlignet med konkurrentene har Corolla Verso vesentlig dårligere lastekapasitet, og med fem personer i bilen er det bare 120 kg igjen til bagasje. Det er under halvparten av hva Touran og Zafira kan laste som femsetere.

Du sitter høyt i Corolla, og fra førerplassen føles den liten.Kupéen er smalere enn i konkurrentene og du har dashbordet tettere innpå deg. Rattet sitter lavt, litt for lavt til å gi en god kjørestilling og vi savner justering i lengderetning. Førersetet har høydejustering, men alle i testlaget valgte å ha det i laveste posisjon, og de klaget også på at sitteputen er litt kort. Førerplassen er praktisk og gjennomtenkt, og de nydelige instrumentene gir det hele et moderne preg. Navigasjonssystemet med ryggekameraet i vår bil er ekstrautstyr.

Corolla Verso imponerer når det gjelder smårom til krims-krams – her er det virkelig mulig å legge ting slik at du ikke finner dem igjen. Under forsetene er det skuffer, i dashbordet er det to forholdsvis store rom på hver side av midtkonsollen, i gulvet bak forsetene er det også to rom, pluss at det er smårom mellom forsetene.

Dette er en hendig og lettkjørt bil, og de kompakte målene gjør at den er enklere å beregne ved trang parkering enn de to tyske konkurrentene. Ryggekameraet i vår testbil er praktisk, men når det må kombineres med navigasjonssystem blir prisen drøy.

Toyotas D-4D motor er den svakeste i denne testen. Med 90 hk og beskjedne 215 Nm kommer den til kort selv om Verso er den letteste bilen. Den er nesten 200 kg lettere enn Touran. Dieselmotoren oppleves som masete. Den har relativt høyt og skarpt lydnivå på tomgang og den støyer også mest under akselerasjon. Ettersom den også er den tregeste av testbilene vil du sannsynligvis høre motoren oftere og over lengre tid enn i de andre. Ved marsjfart og normal belastning er derimot ikke motorstøy påtrengende selv om støynivået også da er noe høyere enn i de tre konkurrentene.

Verso holder ikke så verst følge med Zafira fra stillestående, men når vi kommer til akselerasjon fra 70 til 100 km/t blir den hengende etter i både tredje-, fjerde- og femtegear. Når forbruket ikke er spesielt lavt blir ikke helhetsbildet udelt positivt, og vi heller til at Corolla Verso fungerer bedre med 110-hesters bensinmotoren.

Corolla Verso takler dårlig vei behageligere enn 307 SW. Det slamrer og slår ikkelike mye, og den flyter også behageligere over ujevnhetene. Den er den eneste av testbilene som ikke har stabilitetskontroll og greier seg likevel brukbart i unnamanøveren. Styringen er ikke like kvikk som i Touran og 307, og en får heller ikke de brå kastene i bilen.

I unnamanøveren slipper det først bak, og på en måte som er kontrollerbar, men ved noe lavere hastighet enn for Touran og 307. I slalåmen er det foran det slipper først. Med passasjerer krenger den relativt kraftig og skifter da mellom under- og overstyring i unnamanøveren.

Dette er ikke en bil du kjøper hvis du vil ha dynamiske kjøreegenskaper. Det lave rattet som er for langt frem, den litt ullne styringen og masete motoren gjør at den egner seg best hvis du har en avslappet kjørestil. Er du i markedet for en rommelig femseter som tar liten plass på veien er dette et godt alternativ. Bagasjeavdelingen er overraskende rommelig også når du sammenligner med større konkurrenter. Hvis du ikke må ha diesel og gjerne vil spare noen kroner er nok Corolla Verso 1.6 med 110 hk et bedre valg, ikke minst komfortmessig.

FØRERPLASS = 8
Førerplassen virker litt trang, men du har god plass og sitter godt. Men rattet mangler justering i lengderetningen.
PLASS = 8
Toyota har greid å få mye plass i Corolla Verso. Baksetepassasjerene har det rommelig og bagasjeplassen når du tar ut baksetene er meget god.
KOMFORT = 8
Fjæringskomforten er bra, men litt vel stumpete på dårlig vei. Men det er først og fremst lydnivået og da spesielt fra motoren som vi trekker for.
KJØREEGENSKAPER = 8
Corolla Verso er ikke blant de dynamiske når det gjelder kjøreegenskaper, men den takler unnamanøveren på en trygg måte – men vi savner stabilitetskontroll.
YTELSER OG FORBRUK = 8
D-4D dieselmotoren har et høyt lydnivå og henger ikke helt med de beste når det gjelder trekkraft og akselerasjon. Forbruket er også litt høyt.
SIKKERHET = 8
Corolla Verso har ennå ikke vært gjennom EuroNCAPs kollisjonstest, men kombikupéen har – og greide fire stjerner. Stabilitetskontroll burde vært standard.
PRIS OG UTSTYR = 9
Den er billigst, har mye utstyr, men mangler et par kollisjonsputer og stabilitetskontroll for å få tier.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester. Når poengene for Sikkerhet står i ( ) betyr det at bilen ikke er EuroNCAP-testet.

LES VIDERE:
-
VW Touran
- Opel Zafira- Peugeot 307 SW
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS