-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volkswagen Golf 1.9 TDI Comfortline


Volkswagen Golf
Volkswagen Golf av femte generasjon har gjort jobben som en av verdens viktigste bilmodeller siden 2003. Da den var ny var den testvinner her i Bil – men selv en stødig og solid vinner merkes av tidens tann. I dette selskapet, hvor den møter tre helt ferske utfordrere, blir Golf innhentet av bilindustriens raske utvikling.
Konkurrentene har kommet bakfra med stor fart. Fortsatt gir bilen et tungt inntrykk, i positiv betydning, men mens den for fire år siden imponerte oss med solid kvalitetsfølelse har de ferskere testkonkurrentene kommet opp på et vel så høyt nivå.
Førermiljøet er fortsatt funksjonelt og oversiktlig, men de mørke og dystre materialene bidrar til det noe gammelmodige inntrykket. Hardplastpreget er sterkere her enn i Auris. Verken sittestilling eller ergonomi bærer preg av at Golf har levd en stund, her har konkurrenter fortsatt noe å lære.
Sjåføren finner rikelige reguleringsmuligheter i sete og ratt. Fothvileren for venstrefoten har akseptabel bredde, høyrebenet finner fin sidestøtte mot midtkonsollen. Setene gir god støtte både i rygg og sittepute, selv om vår Comfortline er utstyrt med skinnseter som normalt er glatte.
TDI-motoren er koblet sammen med en femtrinns gearkasse som i vår testbil ikke er så presis som vi forventer. Motoreffekten er det bare Qashqai som slår, og dreiemoment ligger hakket over de tre andre bilene, men Golfen er bare marginalt raskere – knapt nok målbart. Forbruket er imidlertid gunstig, både vårt testforbruk og fabrikkens gjennomsnittstall ligger på en halvliter på mila.
Bakhjulsopphenget, med såkalt multilink-konstruksjon, nærmere bestemt fire ledd, var i sin tid en påkostet konstruksjon. I praksis fungerer dette fint både ved frisk svingkjøring og over skarpe tverrskjøter, og flere bilprodusenter har tatt i bruk det samme prinsippet.
En ulempe er at Volkswagens tidlige konstruksjon ikke hadde mottiltak mot støyen. Hovedankepunktet mot Golf er nemlig støyen – og i vår testbil denne gang kan ikke støyen forklares med unormalt brede dekk. Støymålingen viser vesentlig høyere verdier i Golf enn i de tre konkurrentene, faktisk 3-4 desibel høyere verdier enn i Qashqai. Det er mye når vi vet at en økning på 10 desibel oppfattes subjektivt av det menneskelige øret som dobbelt så mye støy. Baksetepassasjerene plages også langt mer med romlestøy i Golf enn i de tre andre testbilene.
Styringen er presis, den elektromekaniske styreservoen gir akseptabel respons fra veien. Alt i alt er det Golf som fremstår med de beste kjøreegenskapene i dette laget, på det området viser den fortsatt konkurrentene vinterveien.
Vi har sagt det før, og gjentar det gjerne: Fortsatt er det Ford Focus som er klassebeste når det gjelder kjøreegenskaper, tett fulgt av Golf.
FØRERMILJØ 6
Bærer preg av alder. God sittekomfort. Fortsatt uvant med blått instrumentlys.
PLASS 7
Bagasjeplass på det jevne, god takhøyde.
KOMFORT 6
God fjæringskomfort. Plagsomt høyt støynivå, moden for revisjon.
KJØRING 9
Alt i alt de beste kjøreegenskapene i dette selskapet.
MOTOR/FORBRUK 9
Kraftig effekt og moment. Lavt forbruk.
SIKKERHET 10
Fem EuroNCAPstjerner. Fullt på høyde med mer moderne konkurrenter.
PRIS 7
Høyest pris av testbilene, selv uten dieselpartikkelfilter.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Nissan Qashqai
- Toyota Auris
- Konklusjon
- Tekniske data