Volkswagen Golf Variant

Den rommelige Golf stasjonsvogn er tillitvekkende og forutsigbar. Noe støy under akselerasjon, ellers er komforten god.



Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Golf Variant

Innledning

Volkswagen Golf Variant. Det har tatt lang tid for den som har ventet på at den femte generasjonen av Golf skulle komme som stasjonsvogn. Det er fire år siden denne modellserien ble lansert. At Volkswagen skulle prioritere en Golf Plus i tillegg til Touran før en stasjonsvogn, sier litt om hvordan trendene i markedet har forandret seg. Spørsmålet er om den har vært verdt å vente på.

Bilen er produsert i Mexico, der man også bygger den sportslige sedanen Jetta. Golf Variant bygger på samme plattform, og designmessig har den tatt med seg deler av det sportslige imaget over i stasjonsvognvarianten.

Forfra har Golf stasjonsvogn fått et dynamisk design som gjør at bilen ser sportslig ut. De kraftige takskinnene bidrar til at bilen ser voksen og tøff ut. Hekken på nye Golf stasjonsvogn har vært mye diskutert – den drar linjene mot Passat, men samtidig er den gjort så forskjellig at man ikke skal være i tvil om hva man kjører bak.

Motoren på 105 hester som vi finner i Golf oppleves som sterk, og gir deg et godt skyv i de fleste situasjoner. Forskjellen på denne og en med 140 hester virker mindre enn tallene skulle tilsi, og er helt passelig motorisering på denne bilen.

Girkassen med fem trinn følger samme oppskrift som man har fulgt i flere år, den er direkte og fast og har ganske kort vandring. Både girkasse og motor er for øvrig de samme som vi finner i Skodaen. Det betyr at lydbildet også er noe av det samme, selv om Golfen kanskje virker litt bedre isolert fra motorrommet.

Når du tar Golf stasjonsvogn ut på veien kjører den nesten akkurat som en vanlig Golf. Det betyr at den sjelden finner på noen sprell, og at det er lett å kjenne når du beveger deg ut mot grensene. Et større lastevolum bak og over bakakselen gjør at bevegelsene blir noe tregere, noe som selvsagt vil merkes tydeligere når bilen lastes opp. Som de fleste biler i denne klassen blir den litt understyrt når den presses, men bra kontakt mellom ratt og vei gjør at du tidlig blir varslet om hva som foregår.

Sikkerhetsutstyret på Golf stasjonsvogn inkluderer blant annet seks kollisjonsputer, ESP, Isofix og aktive hodestøtter.

Man blir på ingen måte overrasket når man setter seg inn i bilen. Dette er en Volkswagen, og det er en Golf. Det er ingenting å utsette på ergonomien, ting er der du forventer at de skal være, og brytere og hendler kjennes bra ut. Designmessig er det naturlig å bruke ordet traust, men man har funnet frem til en form som tydeligvis tiltaler svært mange kjøpere i denne klassen.

Baksetet i Golf stasjonsvogn er bedre enn hos søskenbarnet Octavia. Selv for en godt voksen person er det mulig å finne seg til rette om ikke vedkommende som sitter foran er altfor lang i bena. Setene er faste og gode, og gir passe sidestøtte uten at du føler at du har tredd deg ned i noe.

Lasterommet er stort, og innlastingen er enkel. Et minus får imidlertid bilen for ikke å ha noen form for beskyttelse av toppen av støtfangeren. Denne er lakkert, og det skal svært lite til før du har laget din første ripe i bilen allerede første gang du skal løfte noe inn eller ut.

Golf Variant overrasker ingen, men det har heller neppe vært intensjonen – her henvender seg man til en kundegruppe som man kjenner godt.

FØRERMILJØ 8
Ryddig og lett å finne seg til rette i.
PLASS 8
Ryddig og lett å finne seg til rette i.
KOMFORT 8
Grei kjørekomfort, mest støy under akselerasjon.
KJØRING 7
Kjører på det jevne.
MOTOR/FORBRUK 8
Støyer litt, men lavt forbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner i EuroNCAP.
PRIS/UTSTYR 8
Velutstyrt, tradisjonelt god annenhåndsverdi.
SUM 57

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Peugeot 307
- Skoda Octavia
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS