-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Suzuki Jimny 4WD
Suzuki Jimny er en ekte terrengbil og gjør ikke noe forsøk på å skjule det. Den er riktignok i miniformat og kommer derfor til kort på en del områder, men skal du ha en billig bil som er kapabel til å gjøre lettere jobber på smale krøtterstier, er dette et meget godt alternativ. Understellet er svært robust størrelsen tatt i betraktning. Stive akslinger foran og bak sørger for at komforten ikke henger helt med, men du verden så robust det hele er.
Jimny har alt som skal til for kjøring under krevende og trange forhold. Den er bare 160 cm bred, en cm lengre enn Ignis og Yaris og har store hjul og kort akselavstand. Bakkeklaringen er bare 2,5 cm større enn for Ignis, men korte overheng både foran og bak og mangelen på spoilere gjør at det er lite som tar i bakken og kan gå i stykker.
Fremkommeligheten er det ikke noe i veien med, og der en gjerne tenker seg et par ganger om før en legger i vei med Sirion eller Ignis, gyver en bare rett på med Jimny. Faren for å kjøre seg fast er selvsagt til stede, men stiv forbindelse mellom for- og bakaksel virker som sperre. Likevel kan du bli stående med to spinnende hjul. Det er ikke noen form for sperre på verken for- eller bakaksel. Sjansene for å stå fast er mindre enn med Sirion og Ignis, noe blant annet reduksjonsgearet sørger for. Trekkraft har derfor Jimny masser av, 1,3-liter sylindervolum til tross.
1,3-literen har ikke noe til felles med Ignis-motoren. Sylindervolumet er noe mindre og det samme er effekten og dreiemomentet. Jimny-motoren er mer turtallsavhengig enn Ignis-motoren, og skal helst ha litt turtall for å gi bra fraspark.
Sammen med at Jimny er noe tyngre og har vesentlig større luftmotstand, blir motoren litt kortpustet når vi kommer opp i motorveihastighet. Den henger ikke helt med de tre konkurrentene ved akselerasjon fra stillestående, men gir Ignis kamp når det gjelder akselerasjon i fjerde- og femtegearet.
Som nevnt tidligere; når en går så helhjertet inn for terrengegenskapene, har det lett for å gå ut over komforten. Skjønt ikke på alle områder. Når det gjelder støy, og da spesielt hjulstøy, er Jimny vesentlig stillere enn de tre konkurrentene, ja mange langt større og mer luksuriøse biler har problemer med å matche Jimnys lave hjulstøy.
Det kantete karosseriet har derimot litt vindstøy, og 1,3-litersmotoren får jobbe iherdig og høres bedre enn i Yaris og Ignis ved kjøring i norske landeveishastigheter. Ved motorveifart begynner motoren å bli litt anstrengt, og du skal ikke overvurdere motorens forbikjøringsressurser.
Fjæringskomfort er mangelvare. Jimny rister og hopper og spretter og later til å finne opp ujevnheter på veier som ellers oppleves som helt slette. Det blir for mye skumping og risting til at dette er behagelig, lavt støynivå til tross.
Den stive fjæringen sørger for at Jimny krenger minimalt, og det er overraskende hvor brutal du kan være med rattet uten at det oppleves som dramatisk. Dobbel unnamanøver på bar asfalt er ikke Jimnyens favorittøvelse, men den fungerer veldig bra på bar asfalt. Det er verre med kjøreegenskapene på vinterføre.
Med bakhjulsdriften inne har den lett for å ty til brå overstyringsmanøvre. Veldig brå faktisk, og en føler seg ikke særlig trygg når føret er dårlig. Det hjelper ikke stort å legge inn firehjulsdriften heller, overstyringen er fortsatt dominerende, og med bare 225 cm akselavstand snur den raskt.
En av grunnene til den følelsen av usikkerhet ligger i kulekretsstyringen med mye dødgang rundt midten. Du har rett og slett elendig kontakt med veien. ABS-bremser er standard, men ved bremsing på is er ikke det nok til å holde kursen. Den stive forbindelsen mellom for- og bakaksel er ikke heldig. Og det gjør ikke situasjonen bedre at Jimny har en lei tendens til å legge seg etter de langsgående sporene som måtte forefinnes.
Du sitter høyt og har god oversikt i Jimny. Store vinduer rundt hele bilen sørger for at du har god sikt i alle retninger. Ved at du sitter høyt i forhold til de fleste andre personbiler, har du også bedre oversikt over trafikkbildet enn de fleste. Store sidespeil med elektrisk regulering bidrar til ekstra god sikt bakover.
Vår testbil hadde et elendig defrosteranlegg, og etter 11 minutter var det fortsatt ikke begynt å tine på Jimnys frontrute. Ved kjøring i fuktig vær var dugg på frontruten et problem. Vi skal derimot gi et stort pluss til Jimnys lys, både nær- og fjernlyset er førsteklasses.
Du sitter godt i Jimny. Benplassen for de foran er meget god, og Suzuki kunne faktisk spandert en fothviler slik at en hadde noe å legge venstrefoten mot. Sittekomforten er også god. Setene gir god sidestøtte og god støtte under lårene. I det hele tatt har Jimny en praktisk førerplass og den gir et mer robust preg enn Ignis, takket være blant annet mindre skrangling på dårlig vei.
Dette er en fireseter og plassen i baksetet er begrenset. De som sitter foran må være forberedt på å gi litt plass til de bak ved å dra forsetene litt ekstra frem. Skal du ha med litt bagasje, egner Jimny best som toseter.
Bak bakseteryggen er det nemlig bare 37 cm til bakdøren, og det er når bakseteryggen står loddrett. Vipper du frem sitteputen og seteryggen, får du derimot et høyt og rommelig bagasjerom. Fortsatt er lengden begrenset til 87 cm, mindre enn i en mellomklassestasjonsvogn.
Jimny har et nøkternt utstyrsnivå, men kollisjonsputer og ABS er standard. Du får også den nevnte elektriske reguleringen av speilene, samt elektriske vindusheiser og sentrallås som standard. Takrailen hører også med, akkurat som på Ignis. Men dette er ikke bilen hvor vi ville utnytte de 50 kg taklastkapasitet. Tyngdepunktet er allerede en tanke høyt.
Jimny er en kompromissløs terrengbil, og du skal ha unormalt små krav til fjæringskomfort for å kunne trives med denne bilen på lengre turer. Det blir rett og slett litt for humpete og skumpete.
FØRERPLASS = 9
Praktisk og oversiktlig førermiljø. Meget god plass og god sittekomfort. Enkelt uten å virke billig.
PLASS= 5
Foran er det meget god plass. Men baksetet er trangt og bagasjekapasiteten er elendig.
KOMFORT = 5
Meget behagelig støybilde, men typisk stutt fjæring og blir for ristete og skumpete selv på god vei.
KJØREEGENSKAPER = 5
En mester i overstyring enten den kjøres med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Føles ikke trygg på glatt vinterføre.
YTELSE OG FORBRUK = 6
Jimnys 1,3-liter gjør en helhjertet innsats og innenfor norske fartsgrenser går den bra, men bensinforbruket er drøyt.
PRIS OG UTSTYR = 8
Brukbart utstyrsnivå, men vi savner klimaanlegget, og lyktespylere og sidekollisjonsputer mangler her også.
LES VIDERE:
- Daihatsu Sirion
- Suzuki Ignis- Toyota Yaris
- Konklusjon
- Priser og tekniske data