Koreansk knockout
Koreansk knockout

Koreansk knockout
Koreansk knockout

Koreansk knockout
Koreansk knockout

Koreansk knockout
Koreansk knockout

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Kia Sportage
Kia Sportage

Koreansk knockout
Koreansk knockout

Koreansk knockout
Koreansk knockout

Kia Sportage
Kia Sportage

Koreansk knockout

En ting var klart; det ville bli koreansk seier i denne duellen – og koreansk taper. Resultatet ble ikke bare poengseier, men real knockout da ferskingen SsangYong Korando utfordret landsmannen Kia Sportage.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil nr 8-2011.

Koreanske SsangYong har bygget personbiler siden 1986, med motorer på lisens fra Mercedes-Benz, riktignok ikke av nyeste konstruksjon.

Mange vil huske den første Korando som kom til Europa i 1994, en firehjulstrekker med noe begrenset kvalitet.

Produksjonen hos SsangYong ble innstilt i januar 2009 på grunn av økonomiske problemer, men startet igjen i desember samme år.

Selskapet har nå kinesiske eiere, og den Korando vi har med i testen er det første produktet etter den nye starten, lansert sist høst.

Bilen er den første SUV fra SsangYong med selvbærende karosseri, og med nyutviklet 2,0-liters turbodiesel for det europeiske markedet. Italdesign, med Giorgetto Giugiaro i spissen, har sørget for at designen har tatt et langt skritt fremover.

Kia er i dag en del av Hyundai-konsernet, og begynte sin bilprodusentkarriere med å lage personbiler av hovedsakelig Mazda-deler. I dag har de en rekke egenutviklede modeller, og har både utviklings- og produksjonsavdelinger i Europa.

Dagens Kia Sportage debuterte på Genéve-utstillingen i 2010. Den var med i vår SUV-test i Bil nr 4, hvor den vant knepent i kamp mot Mitsubishi ASX og Hyundai ix35.

Fellesnevnere

De to testbilene har flere fellestrekk. Begge har to-liters dieselmotor som er kombinert med sekstrinns manuell girkasse.

Begge har drift på forhjulene ved vanlig landeveiskjøring, og bakhjulene får automatisk tilført drivkraft når et forhjul spinner. De har ikke reduksjonsgir, noe som understreker at en SUV ikke automatisk er en terrengbil, men begge har lock-funksjon som kan låse for- og bakhjulsdriften 50/50.

Begge kan trekke tilhenger på to tonn – og her ligger det en potensiell felle. Med maks-last på tilhenger får begge bilene en vogntogvekt på godt over 4 tonn, det vil si at hvis du bare har vanlig førerkort klasse B gir Onkel Politi deg smekk på lanken hvis du blir kontrollert.

Det er også betydelige ulikheter mellom de to, som at Korando veier nesten 150 kg mer enn Sportage,

Frisk design

Den tidligere Audi-designeren Peter Schreyer har virkelig fått sving på blyanten hos Kia. Eksteriøret på Sportage har løftet seg fra det ordinære på forrige modell til lekkert og spenstig nå.

Når vi snakker om utseende, er Giugiaro-linjeføringen vel så spennende, så Korando står ikke i skyggen av Sportage på dette området. Men akkurat med våre to testbiler har nok også fargen en viss betydning når det gjelder å fange folks oppmerksomhet.

I interiør og førermiljø har Kia fjernet seg fra hardplast og pussige løsninger til dekorativt materialvalg og funksjonelle løsninger – mens SsangYong har holdt fast på hardplast i nær sagt alle deler av førermiljøet – dashbord, midtkonsoll og dørpaneler.

Dermed opplever vi Korando som en mindre moderne bil sett fra førersetet, men førerplassen er absolutt funksjonell og oversiktlig.

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Kia Sportage

- Testvurdering og poeng SsangYong Korando

Powered by Labrador CMS