-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Toyota Auris
Honda hevder å være verdensmester i bagasjerom i kompaktklassen, men møter heftig konkurranse fra hybride Toyota Auris og ikke minst fra klasseleder VW Golf.
- Innledning
Testens eneste bensin/elektriske hybridbil stiller med klassens mest komiske tilhengervekt: 350 kilo. Det holder til hageavfall i normal tilhenger, men heller ikke mer. Fortsatt forstår vi ikke hvorfor det skal være så vanskelig å henge en tilhenger med last etter en hybridbil?
Er du en aktiv tilhengerbruker så har Auris derfor lite å tilby deg.
Toyota har solgt inn Auris på lavt forbruk, og selv om bilen i testen overbrukte med 35 prosent i forhold til oppgitt forbruk, er faktisk 0,50 liter bensin per mil i praktisk bruk ikke bare svært godt, men også 25 prosent under forbruket til Honda Civic. Slik blir det penger av i årenes løp. Det er lett å bli litt grønn på fingertuppene av å kjøre Auris.
Bilens kjente pålitelighet bidrar til å holde eierkostnadene nede. Med Auris henvender Toyota seg til mennesker som ikke utfordrer en bils egenskaper. Her vektlegges komfort mer enn kjøredynamikk. Men hvorfor må alt inni bilen se så billig ut og på grensen til det simple? For utvendig er Auris ganske fiks å se på.
Og når skal vi slippe unna det trinnløse CVT-giret som gjør litt engasjert kjøring til en ganske slitsom affære?
Auris stiller i testen med hele 136 hk, det bare kjennes ikke slik når venstrefila inntas og forbikjøringen starter. Målinger viser også at den er klart langsommere enn Golf - men ikke dårligere enn enda mer motorsterke Civic.
Vi savner også førerstøtte- og automatbremsesystemer som gjør hverdagskjøringen enklere og tryggere. Det er nok å nevne at begge de andre bilene i testen har det. Bare ikke Auris.
Skattefordeler kompenserer for dyrere mekanikk i hybride biler. I testens tilfelle kommer derfor Auris best ut. Den koster i grunnpris 30.000 kroner mindre enn Golf og 52.000 kroner mindre i testet utgave. Civic befinner sted mellom de to.
LES VIDERE:
- Innledning
- VW Golf
- Honda Civic
- Toyota Auris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng VW Golf
- Testvurdering og poeng Honda Civic
- Testvurdering og poeng Toyota Auris