-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota Auris
Honda hevder å være verdensmester i bagasjerom i kompaktklassen, men møter heftig konkurranse fra hybride Toyota Auris og ikke minst fra klasseleder VW Golf.
- Innledning
Testens eneste bensin/elektriske hybridbil stiller med klassens mest komiske tilhengervekt: 350 kilo. Det holder til hageavfall i normal tilhenger, men heller ikke mer. Fortsatt forstår vi ikke hvorfor det skal være så vanskelig å henge en tilhenger med last etter en hybridbil?
Er du en aktiv tilhengerbruker så har Auris derfor lite å tilby deg.
Toyota har solgt inn Auris på lavt forbruk, og selv om bilen i testen overbrukte med 35 prosent i forhold til oppgitt forbruk, er faktisk 0,50 liter bensin per mil i praktisk bruk ikke bare svært godt, men også 25 prosent under forbruket til Honda Civic. Slik blir det penger av i årenes løp. Det er lett å bli litt grønn på fingertuppene av å kjøre Auris.
Bilens kjente pålitelighet bidrar til å holde eierkostnadene nede. Med Auris henvender Toyota seg til mennesker som ikke utfordrer en bils egenskaper. Her vektlegges komfort mer enn kjøredynamikk. Men hvorfor må alt inni bilen se så billig ut og på grensen til det simple? For utvendig er Auris ganske fiks å se på.
Og når skal vi slippe unna det trinnløse CVT-giret som gjør litt engasjert kjøring til en ganske slitsom affære?
Auris stiller i testen med hele 136 hk, det bare kjennes ikke slik når venstrefila inntas og forbikjøringen starter. Målinger viser også at den er klart langsommere enn Golf - men ikke dårligere enn enda mer motorsterke Civic.
Vi savner også førerstøtte- og automatbremsesystemer som gjør hverdagskjøringen enklere og tryggere. Det er nok å nevne at begge de andre bilene i testen har det. Bare ikke Auris.
Skattefordeler kompenserer for dyrere mekanikk i hybride biler. I testens tilfelle kommer derfor Auris best ut. Den koster i grunnpris 30.000 kroner mindre enn Golf og 52.000 kroner mindre i testet utgave. Civic befinner sted mellom de to.
LES VIDERE:
- Innledning
- VW Golf
- Honda Civic
- Toyota Auris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng VW Golf
- Testvurdering og poeng Honda Civic
- Testvurdering og poeng Toyota Auris