-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tre tøffe tryner - del 2
Tre premium-stasjonsvogner får bryne seg på hverandre. Klarer den nye 5-serien å klatre til topps i klassen? Blir det stjerne-seier? Eller er det svenske alternativet det som stjeler våre hjerter?
Med knallgode seter, lavt støynivå og et nydelig justerbart understell er det BMW-en som stikker av med kjørepremien. Jeg er ikke overbegeistret for det voldsomt tykkpolstrede M-rattet, og all den blanke finishen i interiøret tiltrekker seg støv og riper – men BMW har egentlig bare polert på noe som var veldig bra fra før av, og kommer godt ut av det.
Blank og lettripet er det også i Mercedesen. Vår testbil var spesifisert omtrent så grått og kjedelig at den like gjerne kunne hatt drosjeskiltet på taket. Det den samstemte følelsen hele testpanelet har om at Mercedesen gir oss lyst til å kjøre veldig langt, forklarer kanskje også delvis hvorfor så mange drosjeførere favoriserer E-klasse som kontorplass.
Den lave sittestillingen i komfortable stoler (som ikke en gang er de råeste man finner i utstyrslista) gjør at jeg nøler litt med å bytte bil i løpet av testdagen.
3, 2, 1
Mercedes vinner komfort-kategorien. Testbilen var ikke utstyrt med luftfjæring, men med det Mercedes kaller «senket komfortunderstell». Det betyr stålfjærer og eksepsjonelt behagelig fremferd. Til gjengjeld trives den ikke fullt så godt når landeveien blir trang og svingete, og kompromisset her treffer BMW bedre.
Volvoen med kun forhjulsdrift blir etter hvert frakjørt i dette selskapet. Ikke nødvendigvis bokstavelig, men understell og kjøreegenskaper klarer ikke matche de to tyskerne. Hjemmekoselig interiør til tross, det blir tredjeplass på V90 i dette selskapet.
Mercedes imponerer totalt sett med utsøkt komfort, et fremtidsrettet og lekkert interiør, og en generell følelse av at man har lyst å tilbringe lang tid bak rattet. Et svært bagasjerom gir også plusspoeng, men det myke understellet får litt for mye å bryne seg på langs norske landeveier.
Da står vi igjen med BMW-en. For noen er kanskje oppgraderingene fra forrige generasjon for små, og det kan vi forstå. Men det virker som om BMW har tatt den forrige utgaven og rett og slett bare gjort alt litt finere og litt bedre.
Multimedienyhetene fremstår som litt «funnet på i siste liten», men de beste kjøreegenskapene, den beste drivlinjen og det laveste opplevde forbruket vinner den tryne-testen denne gang.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng