-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Disse bilene er verdi-vinnere
Noen bilmodeller har vesentlig lavere verdifall enn andre. To Toyota-modeller, to fra Volkswagen og en fra Skoda er ifølge LeasePlan gunstige kjøp.


Mens de mest 20 solgte bilene i landet faller fra 49 til 54 prosent i verdi i løpet av fem år, vil de beste bilene falle 5 - 10 % mindre. Snittprisen på disse bilene er kr 336.900 og forventet verdifall over en femårsperiode kr 174.000.
Toyota Urban Cruiser og Toyota RAV4, Skoda Octavia stasjonsvogn, Volkswagen Tiguan og Volkswagen Golf vil alle falle inntil 10 % mindre i verdi enn resten av de mest populære bilene i Norge. Dette viser tall fra biladministrasjonsselskapet LeasePlan.
Mens de mest 20 solgte bilene i landet faller fra 49 til 54 prosent i verdi i løpet av fem år, vil de beste bilene falle 5 - 10 % mindre.
LES OGSÅ: Bruker mye mer drivstoff enn oppgitt
Med en nybilpris på 350.000 kroner betyr det 35.000 kroner netto spart i løpet av de fem årene. Mange må tjene det dobbelte av dette før skatt for å kunne dekke denne forskjellen.
- Økonomi er selvsagt ikke det eneste kriteriet du bør velge bil på, poengterer markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge. Likevel, dersom du liker en av verdi-vinnerne omtrent like godt som en annen tilsvarende bil, er vel valget enkelt, sier Paus retorisk.
Fire av de fem modellene Paus mener vil holde seg best har 4WD. Samtlige har dieselmotor.
Toyota Urban Cruiser og Toyota RAV4, Skoda Octavia stasjonsvogn, Volkswagen Tiguan og Volkswagen Golf er biløkonomens fem på topp liste, nevnt i tilfeldig rekkefølge.
- Norske bilkjøpere er snusfornuftige. Avgiftsomleggingen har gjort at på topp 20 listen er det nå kun fornuftige dieselmodeller, og de fleste gir et tilnærmet likt verdifall. Men det er altså noen gode unntak, kommenterer markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.
- Beveger vi oss utenfor topp 20-listen er bildet et helt annet. Der finner vi enkelte biler som holder seg like bra som de nevnte, og vi finner biler som er rene katastrofer i forhold til verdifall.
Her har vi imidlertid ikke stort nok datagrunnlag til at vi finner det forsvarlig å gå ut med tall, understreker Paus.
LeasePlan er en av Norges største bileiere. De er merkenøytrale og har ingen interesse i å favorisere noe enkeltmerke. Årlig selger de rundt 6.000 brukte biler slik at de har meget god kunnskap om bruktbilmarkedet.