-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Smarte muligheter i plug-in-teknologien
Riktig benyttet kan ladbare hybrider sørge for betydelige utslippsreduksjoner i tettbygde strøk. Et pilotprosjekt utført av Statens vegvesen høster positiv respons hos norske bileiere.
BMW er blant bilprodusentene som har satset tungt på plug-in teknologi, og de tilbyr i dag dette på de fleste modellserier. Totalt har selskapet nå levert ut en million ladbare biler, majoriteten av disse ladbare hybrider, og ambisjonen er å passere to millioner allerede om to år.
For å stimulere til optimal bruk av de ladbare hybridene har BMW opprettet såkalte eDrive-soner i 138 europeiske byer, og systemet rulles hele tiden ut i nye områder.
I en eDrive-sone vil en BMW plug-in hybrid automatisk gå over til ren eldrift når den kjører inn i sonen.
Dermed kjører den like rent som en elbil med hensyn til lokale utslipp. I tillegg sparer eieren drivstoffkostnader siden elmotoren er vesentlig mer effektiv enn forbrenningsmotoren.
Geogjerder
Bilen finner selv ut når den befinner seg i en eDrive-sone ved hjelp av «geofencing-teknologi» (geogjerde) og GPS. Teknologien er standard i en rekke eksisterende og i alle fremtidige plug-in hybrider fra BMW.
I tillegg til at sjåfører sparer miljøet og reduserer drivstoffkostnadene tilbyr BMW bonuspoeng for alle elektriske kilometere som er tilbakelagt – og doble poeng i eDrive-soner. Poengene kan benyttes til gratis lading ved BMWs ladestasjoner.
Ved å logge data fra bilene kan BMW se at deres biler skifter til elmodus i eDrive-soner 30.000 ganger hver dag i Europa og at mer enn 75 prosent av kjøringene i disse sonene foretas på strøm.
Norsk testprosjekt
I Norge har Statens vegvesen i samarbeid med BMW de siste to årene testet ut geogjerder i fire norske byer – Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
I 2021 kjørte 3000 BMW-eiere i frivillige lavutslippssoner i disse byene. Da bilene passerte et geogjerde på vei inn i sonen, gikk de automatisk over til eldrift. Sjåføren kunne deretter velge å stille tilbake til hybrid eller bensindrift.
På oppdrag fra Statens vegvesen har Sintef fått svar fra 600 av disse BMW-eierne om hva de synes om å bli miljøstyrt. 94 prosent av respondentene er menn og de fleste har høyere utdanning og har hatt førerkort i mer enn 30 år.
– Svarene viser at sjåførene er positive til miljøstyring, og de langt fleste lar bilen kjøre videre på ren eldrift, sier prosjektleder Ørjan Mørner Tveit som jobber med transportstyring i Statens vegvesen.
Han forteller om en glidende overgang for mange av bilistene:
– Bare rundt 60 prosent oppdaget at bilen automatisk gikk over til elektrisitet i lavutslippssonen. Av disse var det bare fire prosent som ble irritert og valgte tilbake til hybrid.
Tveit forteller videre at tre fjerdedeler av dem som oppdaget at hybriden ble elektrisk lot det være slik.
– Kun to prosent velger bort miljøstyring, noe som er forbausende bra, konstaterer Tveit.
Han siterer også positive utsagn fra bileierne som «God samvittighet», «Bedre luft og miljø» og «Optimal bruk av hybrid teknologi». Tre av fire mener automatikken hjelper dem til å bli mer miljøvennlige bilister.
– Eierne av BMW-hybrider er svært positive til å bli ansett som elbilister med hensyn til takst og fordeler dersom fabrikanter og myndigheter gjør dette mulig, sier Ørjan Mørner Tveit.