BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig
BMW Leipzig

BMW blir i Tyskland

Det at BMW nylig åpnet en flunkende ny fabrikk i Leipzig, betyr ikke bare at de har fått større produksjonskapasitet. Det betyr samtidig et solid signal til andre om at det nytter å produsere i høykostlandet Tyskland. For noen er det kanskje til og med nødvendig.

Publisert Sist oppdatert

BMW skulle bygge en ny fabrikk for sin bestselger: 3-serien. Det var mange mulige steder å velge mellom, blant annet var et område i Tsjekkia sterkt inne i bildet helt til slutten. Lønningene i Tsjekkia ville vært omtrent en tre-del av det BMW betaler arbeiderne i Leipzig. Og med arbeidsplasser for 5.000 mennesker om noen år, sier det seg selv at dette vil gjøre et enormt utslag. BMW sier også klart fra at selv med 363 millioner Euro i ”strukturelle bidrag fra EU, ville Tsjekkia-fabrikken allikevel blitt billigere.

Det det dreier seg om, når det kommer til stykket, er påståtte kvalitative årsaker. Mercedes brukte akkurat de samme argumentene da de nylig bygde en ny motorfabrikk i Türingen, og da de bestemte at en ny serie skulle gå til Bremen og ikke til Brasil.

BMW har andre argumenter også. De har forhandlet med IG Metall, fagforeningen, og kommet frem til mer fleksible arbeidstider (Leipzig-fabrikken vil kunne være i drift fra 60 til 140 timer pr. uke), og BMW vil kunne flytte arbeidere fra den ene fabrikken til den andre, avhengig av behov. Det er også et argument at arbeiderne er tysk-språklige slik at man slipper utgifter og mulige misforståelser til og ved oversettelser.

Det er en spennende rekrutteringspolitikk München-bedriften han innført. Man skulle tro at i et område med mer enn 20 prosent arbeidsledighet, er det de største og sterkeste som står først i køen. BMW har imidlertid innført et system der de tar sikte på å trekke til seg de som har vært arbeidsløse en stund, og de eldre. En firedel av arbeidsstokken skal hentes fra hver av disse gruppene. I øyeblikket er den eldste nyansatte hele 61 år.

1,3 milliarder Euro har fabrikken kostet. For de pengene har man ikke bare fått et eksemplarisk produksjonsanlegg der det mot slutten av neste år skal trille ut 650 biler daglig. Som altså er Made in Germany. Man har også fått et stykke industriarkitektur som er på høyde med Peter Behrens AEG-fabrikk fra 1909 eller Walter Gropius futuristiske Fagus-fabrikk i 1911.

Zaha Hadid heter arkitekten bak denne ny fabrikken, og om du ikke vet det så tro meg når jeg sier at hun er verdens mest berømte kvinnelige arkitekt akkurat nå. (Hvor mange andre kvinnelige arkitekter kan du nevne? Eller, forresten, hvor mange kan jeg nevne?) Her har hun tegnet et perfekt eksempel på hva en moderne bilfabrikk skal være.

I tillegg til en produksjonsenhet med mer enn akseptabelt miljø, skal det vøre et PR-uttrykk, en shop og et utstillingslokale. BMW regner med minst 50.000 nysgjerrige besøkende her hvert år, og legger opp til å ta seg like godt av dem som av alle sine nye arbeidstakere.

Og selvfølgelig er politikerne begeistret. Det er ikke morsomt å se at alle arbeidsplasser forsvinner østover. Men samtidig er det mange som tror at dette blir den siste store bilfabrikken som vil bli bygget i Tyskland.

Powered by Labrador CMS