-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Synkende Kina-salg
Det har lenge vært klart at bil-investeringer i Kina bør være langsiktige. Og med Kina på vei inn i det internasjonale handelssamfunn blir de enda mer langsiktige, for nå blir ikke Kina lenger et beskyttet marked.

De fleste observatører er imidlertid enige om at kundene venter fordi toll og avgifter vil synke kraftig de neste årene nå som Kina er på vei inn i World Trade Organisation. Biler bygget lokalt, eldre modeller fremstilt på urasjonelle fabrikker med masse håndkraft og tvilsom kvalitet kan gå i et isolert marked som gjør alt for å beskyttet egen produksjon. Men når grensene åpner og tariffene forsvinner blir bildet et annet.
Men de som allerede er tungt inne i Kina gir seg ikke. Volkswagen åpnet bilutstillingen i Beijing med å fortelle om planer for å produsere en ny, liten, Kina-eksklusiv bil, som skal lanseres i 2002. Den skal produseres ved Shanghai-fabrikken og baseres på Polo, og kunne konkurrere direkte mot importmodellene.
Toyota viste planer for lokal produksjon av en Kina-Vitz (som Yaris heter i Japan) og GM gjør en omvendt Buick når de nå planlegger et partnerskap med to store produsenter for å bygge en ny småbil. Det er med andre ord ting som tyder på at ikke bare kundene, men også bilfabrikkene har oppdaget at småbiler begynner å bli meget interessant på det store kinesiske markedet.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no