-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Synkende Kina-salg
Det har lenge vært klart at bil-investeringer i Kina bør være langsiktige. Og med Kina på vei inn i det internasjonale handelssamfunn blir de enda mer langsiktige, for nå blir ikke Kina lenger et beskyttet marked.
De fleste observatører er imidlertid enige om at kundene venter fordi toll og avgifter vil synke kraftig de neste årene nå som Kina er på vei inn i World Trade Organisation. Biler bygget lokalt, eldre modeller fremstilt på urasjonelle fabrikker med masse håndkraft og tvilsom kvalitet kan gå i et isolert marked som gjør alt for å beskyttet egen produksjon. Men når grensene åpner og tariffene forsvinner blir bildet et annet.
Men de som allerede er tungt inne i Kina gir seg ikke. Volkswagen åpnet bilutstillingen i Beijing med å fortelle om planer for å produsere en ny, liten, Kina-eksklusiv bil, som skal lanseres i 2002. Den skal produseres ved Shanghai-fabrikken og baseres på Polo, og kunne konkurrere direkte mot importmodellene.
Toyota viste planer for lokal produksjon av en Kina-Vitz (som Yaris heter i Japan) og GM gjør en omvendt Buick når de nå planlegger et partnerskap med to store produsenter for å bygge en ny småbil. Det er med andre ord ting som tyder på at ikke bare kundene, men også bilfabrikkene har oppdaget at småbiler begynner å bli meget interessant på det store kinesiske markedet.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no