- EU-kontroll gir falsk trygghet

Mange bileiere tror EU-kontrollen forteller mer om bilens tilstand enn den gjør, mener fagfolk.

Publisert Sist oppdatert

– Vårt inntrykk er at systemet med periodisk kjøretøykontroll – EU-kontroll – er blitt en sovepute for en god del bileiere. De tror kontrollen innebærer at bilen er sjekket som på en service. Det gir falsk trygghet i forhold til driftssikkerhet, sier kjedesjef Ove Bakkemo i BilXtra.

Mange av kundene som oppsøker kjedens verksteder blir overrasket over at det oppdages feil og mangler ved bilen og henviser til at den nylig har vært på EU-kontroll.

– Da må vi forklare at en slik kontroll egentlig bare gir et øyeblikksbilde av om bilen er i forskriftsmessig stand der og da. Den kan godt ha store servicebehov som melder seg kort tid etter, sier Bakkemo.

Periodisk kjøretøykontroll må gjøres hvert annet år på biler under 3500 kg, fra fjerde året etter at bilen ble registrert første gang. Kontrollen utføres av verksteder som Statens vegvesen har godkjent og rapporteres til det sentrale kjøretøyregisteret.

Mye slurv
Også i bilbergingsbransjen merker man at mange bileiere misforstår hva som ligger i en EU-kontroll.

– En del av dem som henvender seg til oss for å få hjelp trodde at bilen var i tipp topp stand og sier at den nettopp er blitt godkjent, sier kjedesjef Svein Setrom i Viking Redningstjeneste.

I løpet av et år bistår Viking 175 000 bilister som har havarert langs veien. Vinteren er høysesong for bergingsoppdrag. De fleste skyldes startvansker og motorfeil.

– Mange slike oppdrag ville vært unødvendige dersom bilen hadde vært jevnlig og godt vedlikeholdt. Vi ser ofte problemer som skyldes slurv med batteriet eller manglende oljesjekk, sier Setrom.

Tilbys veihjelp
Nå lanserer BilXtra et serviceprogram som skal motivere flere bileiere til å følge opp vedlikeholdet.

– Vi innfører en 12 måneders mobilitetsgaranti, som innebærer at man får assistanse på stedet, frakt til verksted etter behov og leiebil i inntil tre døgn uten egenandel når service etter programmet er utført hos oss, sier Ove Bakkemo.

Både service i henhold til bilens servicehefte og en rimeligere og mindre omfattende BilXtra-service, gir rett til mobilitetsgaranti.

– Vi tror tilbudet er særlig attraktivt for eiere av noe eldre biler. Det er når nybilgarantien og eventuell serviceavtale med forhandler er utløpt at mange begynner å ta lettere på vedlikeholdet. Service med mobilitetsgaranti gir gunstig vedlikehold og sikring ved havari langs veien i samme pakke, sier Bakkemo.

Mobilitetsgarantien omfatter startproblemer, driftsstans under kjøring, uhell langs veien og punktering. Den gjelder også vanlige tabber som å låse seg ute av bilen, miste nøkkelen, kjøre tanken tom og fylle feil drivstoff. Assistansen på stedet og frakt til verksted skjer i regi av Viking.

Du finner tilsvarende tilbud om mobilitetsgaranti hos flere av de store frittstående kjedene som ønsker å fremstå som alternativ til merkeforhandlerne.

Powered by Labrador CMS