-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ford kutter F, og viser nye
Det er dramatisk når Ford i USA forteller at de skal kutte produksjonen frem mot årsskiftet med 21 prosent. Og overraskende når vi ser at dette også gjelder F-modellen - USAs mest solgte. Samtidig presenterer Ford 2008-modellene.
Ford Zik Zakker fra den ene avgjørelsen til den andre om dagen. Den siste er at produksjonen skal skjæres vesentlig ned for å bli kvitt overfyllte lagre.
Det spesielle sjokket er at dette også gjelder F-serien, en bil Ford har solgt nesten en halv million av frem til nå i år. En bil som står for en firedel av det samlede USA-volumet for den blå ovalen, men som man regner med bidrar til mer enn halvparten av Fords inntjening.
Tendensen har vært klar i hele år, og helt tydelig fra april. Så langt har markedsandelen for store trucks sunket fra 15 til under 13 prosent i USA – det vil si mer enn 300.000 biler.
Men samtidig som dette skjer trekker Ford teppet til side for noen av sine 2008-modeller. Og det man får se, tyder på at giganten endelig har begynt å forstå at et av midlene for å møte krisen er å bygge biler som folk vil ha.
Super Duty-serien av F-truckene vil få nye 6,4-liters dieselmotorer som blir sterkere enn dagens 6-liters bensinbrennere, samtidig som de vil få merkbart lavere forbruk.
Dette er nye motorer med partikkelfilter, som er bygget både for å kunne bruke den nye svovelfattige dieselen i USA (ny driftsoffstandard den 15. oktober), og for å møte de nye utslippskravene som trer i kraft den 1. januar neste år.
Selv om bilene heter 2008-modeller, skal de ut på markedet ganske tidlig neste vår. Og ikke før den tid vil Ford offentliggjøre forbruk- og utslippsverdier. Av konkurransemessige årsaker forklarer de.