-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford åpner arkivene
Dette er fantastisk. Ford åpner store deler av arkivet sitt og stiller blant annet 5000 fotografier og brosjyrer fra de første 100 produksjonsårene, 1903-2003, til disposisjon.
Svært spennende, og jeg vet ikke om noen andre bilfabrikker som har gjort det på denne måten, selv om nesten alle har en liten trevl, eller en større bit, av historien sin gjemt bort et sted på nettet.
Men det jeg er spent på – jeg har ikke klart å gå gjennom https://fordheritagevault.com skikkelig ennå – er hvordan de strukturer dette.
Hvis jeg ber om Ford Bronco, kan jeg da spesifisere årgang og/eller type, eller risikerer jeg å få en million henvisninger til en blanding av historiske debuter og dagens nye produksjonsmodell?
Dessuten lurer jeg selvfølgelig på hvor mye man egentlig finner der.
Da jeg søkte på Paul Rand, eller Logo 1966 dukket det ikke opp noe.
Den ganske morsomme og vel nesten ukjente historien, som nå kommer, må jeg da fortelle uten hjelp av Ford Heritage Vault.
Paul Rand (egentlig Peretz Rosenbaum) var en amerikansk grafisk designer, utdannet fra Pratt Institute i New York (ikke få bildesignere kom derfra) og hadde gjort grafisk identitet for blant andre IBM, UPS og Mobil.
I 1966 var verden blitt overmoderne. Henry Ford II besluttet at det måtte de også bli.
Så han gikk til Paul Rand, en av tidenes store logo-trollmenn, og ba ham komme opp med en vri på den opprinnelige ovalen med slyngskriften
Egentlig gikk Rand til jobben med en stor grad av forsiktighet. Han skrev faktisk i den grafiske håndboken han lagde for sitt nye forslag at man kunne vel egentlig ikke finne mer enn én feil med originalen.
Den var ikke lenger i takt med sine omgivelser, skrev han. – Den er verken helt kompatibel med de produktene den skal representere og kan vanskelig omarbeides med moderne typografi og design.
Så Rand gjorde det han ble bedt om, og kom opp med en logo og en tjukk bok der han viste hvordan den kunne brukes og hvordan den kunne bli grunnlag for en helt ny grafisk identitet for Ford.
Henry Ford II tok mange rare beslutninger i sin karriere, men akkurat her vil nok de fleste mene at han valgte rett.
– Når det dreide seg om familienavnet, sa han, – var vel det som var bra nok for grunnleggeren bra nok for han også.
Neste år fyller Den Blå Ovalen med tilhørende kalligrafisk uttrykk 120 år. Alle som mener de er litt interessert i Ford- og bil-historie burde lese seg opp på den spennende fyren som skapte den opprinnelige logoen (og mye annet i Ford-sammenheng) Childe Harold Wills.