GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim
GM Design Rüsselsheim

Ny Antara blant designerne

Opel, eller GM intenasjonalt, er et av de få stedene i bilbransjen hvor det for tiden rekrutteres designere i merkbare antall. Og ikke bare kjøper de folk, de oppgraderer også designkontorene sine slik at det synes. Vi var på åpningen av et nytt, og møtte samtidig den nye Antara.

Publisert Sist oppdatert

Eksklusivt

Det var en kjempekveld. Fra GM kom i første rekke Bob Lutz – når han setter i gang, blir det fest. Det gjorde han, og det ble det. Og da kommer Ed Welburn i annen rekke, selv om kvelden var vel egentlig hans. For her ble det nye store designsentret til GM Europa, åpnet med pomp og prakt.

GMs egne designere var selvfølgelig der (men bare en liten del av dem, for resten skulle på jobben som vanlig dagen etter). Toppsjefer fra en rekke GM-divisjoner var der. Fagfolk utenfra. Journalister. Og ikke minst en bråta tyske kjendiser, såpass mange at dette må være første gang småjentene har samlet seg ved en Opel-inngang for å samle autografer.

Fargerik Lutz
En rekke prototyper og konseptbiler var samlet der, ikke minst den opprinnelige Opel GT, som Bob Lutz har et utall historier om – han var salgsansvarlig hos Opel da den ble lansert, han var selv ansvarlig for at de tok denne, som var en av mange interne konseptbiler, og viste den på en bilutstilling i Frankfurt, og det var han som fikk pepper fra USA etterpå – der ville de gjerne vite hvem som hadde autorisert fremvisningen av en bloody sportscar.

Den ble en kjempesuksess, akkurat som Bob Lutz ble, etterpå hos Ford og Chrysler før han nå, mangeogsytti, er tilbake hos GM.

Viktig Antara
Men den bilen som virkelig vakte interesse denne kvelden var verken Ur-Saaben eller Aero X eller Insignia eller noen av de mange andre enestående bilene som ble vist. Det var derimot Antara, som her debuterte i serieproduksjonsutgave.

En 4x4 SUV som åpenbart skal konkurrere rett i strupen på X3, og som vi derfor kan regne med blir litt rimeligere når den kommer på markedet rett over nyttår.

Den måler 4,57 x 1,85 x 1,70 meter, har et meget fleksibelt interiør og vil i første omgang få et utvalg på tre tverrstilte motorer. På topp en 3,2 liters V6 med 224 hk. Og automat. Så har vi en 150 hesters, 2-liters common rail diesel med turbo som Opel regner med skal bli bestselgeren. Men innstegsmodellen får en 2,4 liters bensin på 141 hk. Drivsystemet får en elektrohydraulisk operert senterdiff og alt er koblet til ESP og ABS.

Prisene er ikke klare enda, men det er ikke så lenge til forhandlerne skal begynne å ta imot bestillinger på denne modellen. Så om en måned eller to vil vi nok kjenne dem også.

Powered by Labrador CMS