Borgward
Borgward
Borgward

Norsk-designet premiere på IAA

- Dette blir ingen retrobil, sier Einar Hareide om den nye Borgwarden som skal debutere i Frankfurt. Nå løftes det litt på sløret.

Publisert Sist oppdatert

Selv om Borgward er en relativt sett nykommer i teaser-bransjen – de har ikke bygget biler på mer enn 50 år – har de forstått dette med kontrollerte lekkasjer i forkant.

Den første juli ansatte de en sjef for kommunikasjon ved hovedkontoret i Stuttgart, fire uker etterpå kommer han med den første antydningen av hva vi skal møte på IAA i Frankfurt om halvannen måned.

På det bildet der det blir løftet på et laken så man ser deler av hekken til den nye bilen, er det den nyansatte sjefen for konsernkommunikasjon, Marco Dalan, og Jürgen Schramek, sjef for produktkommunikasjon, som foretar avdukingen.

Seriøst
Schramek er en barka motorjournalist, mens Dalan de siste årene har vært Volkswagen-Gruppens talsperson for finansielle spørsmål. Før det var han ti år journalist i Die Welt.

Både titlene til disse to, og bakgrunnen deres, er enda et eksempel på at Borgward åpenbart tar jobben som fersk bilprodusent på ramme alvor.

Les mer om Borgwards planer her

Tysk-kinesisk
Om bilen vet vi omtrent like lite som før. Designet og konstruert i Tyskland, men bygget i Kina – sannsynligvis i Beijing-området der partneren, Beiqi Foton er lokalisert.

Einar Hareide, ex-Mercedes designer, ex-Saab designsjef og en Red Dot utmerket-, og MoMa-utstilt designer i årevis, sier om sin nye oppgave:

- Vi har spurt oss selv, hvordan ville merkevaren sett ut i dag, dersom man hadde fulgt det sporet som var gått opp. Svaret er klart, bilen skal være ny og fremtidsrettet og ikke gi uttrykk for noen sentimentale følelser.

Vi har tidligere gjenfortalt rykter om at den nye Borgward-en blir en variant av kinesiske Sauvana. Det lille som er lekket av bilder nå er dessverre ikke nok til at vi kan dementere det.

Powered by Labrador CMS