-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lada-suksess hjemme
Mens Lada Norge i hvert fall ikke importerer Lada for tiden, er merket en kjempesuksess på hjemmemarkedet. 680.000 skal bygges og selges der i år.
Begge disse modellene bygges fremdeles, på et anlegg som for lengst er nedskrevet, på utstyr som har fremstilt til sammen 19 millioner biler siden 1970. Når vi tilføyer at bilene i dag inneholder importerte deler til en verdi av 130 dollars (for bare to år siden var denne summen oppe i 400 dollars) sier det seg selv at dette blir ganske billig.
Og det er nettopp det som er årsaken til den sterke salgsfremgangen. I fjor gikk forteppet ned for jappetiden i Russland, og dermed gikk teppet opp for en ny Klondyke-periode i Togliatti. 26.000 arbeidere bygger disse bilene i to skift, de tjener ca. 500 kroner måneden hvilket anses som respektabelt.
Når bilene er ute på markedet koster en Lada 1600 ca. 18.000 kroner og en Samara er oppe i 40.000. Og selges som aldri før. Opel har vært en partner med disse folkene i mange år nå, men 20.000 Astra pr. år er plutselig blitt ganske uinteressant.
Av Jon Winding-Sørensen