-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Elise når 20.000
Rett før årsskiftet produserte Lotus sin Elise nummer 20.000. Ikke bare betyr det masse norsk aluminium som har gått med siden bilen ble introdusert på Frankfurt-utstillingen i 1995, det betyr også ny rekord for Lotus.
Som kjent bruker den et meget spesielt aluminiumschassis av plater som er limt og klinket, en konstruksjon utviklet av Norsk Hydro. Blant mange andre fordeler gjør den også plattformen ganske fleksibel (i overført betydning) slik at én konstruksjon kan være grunnlaget for ganske mange forskjellige modeller.
Elise er, for de av dere som fremdeles ikke har oppfattet det, en typisk Lotus, der det legges vekt på to viktige områder: komplett balanse og lav vekt. Hestekrefter er ikke viktig, og form er heller ikke viktig, virker det som, men allikevel blir det alltid vellykket å se på også, det som kommer derfra.
Elise kom med en forsiktig motor på ikke mye over 100 hester. I dag finnes den i opptil 111R-utgaven, med 189 hester og seriøse resultater. Som null til hundre på 5,2 og toppfart på bortsiden av 240 km/t. Men det du virkelig merker er mangel på kilo. Uten fører, men full av væsker, veier den letteste under 800 kg – det er snart ingen lenger som vet hvordan det er å kjøre biler som veier under et tonn. Men dere som vet det kan underskrive på at vekt er ikke noe all verdens elektronikk kan kompensere for.
Det finnes gledelig mange Eliser i Norge. Sammen med søstrene fra GM er vi vel kanskje oppe i en 50 stykker nå, med alle de bruktimporterte.