-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mazdas teknologimarsj
Mazda arbeider aktivt innen flere felter for å redusere utslippene fra bilparken. Hydrogenbiler er bare ett av elementene.
Forrige uke kunne du lese om Mazdas hydrogenbiler her på BilNorge.no
Flere av konsernets toppsjefer var på plass i Oslo for å demonstrere bilene for et europeisk pressekorps, blant dem direktøren med ansvar for forskning og utvikling, Seita Kanai, som fortalte om Mazdas innsats for en renere fremtid.
I hovedsak arbeider selskapet innenfor tre områder når det gjelder bilparken – vektreduksjon, nye motorer og ny teknologi. I tillegg er de opptatt av å benytte fornybare råvarer og spare miljøet ved sine produksjonsanlegg.
Innen 2015 er målet å effektivisere snittforbruket til bilparken med 30 prosent. Dette skal medføre en reduksjon i CO2-utslippene med 23 %. Til sammenligning sank forbruket med 19 % og CO2-utslippene med 16 % i perioden fra 2001 til 2008.
Mer effektive motorer
Mazda er ikke i tvil om at de store besparelsene må komme innen vanlige biler med bensin- og dieselmotorer. De mener hybrider og elektriske biler forblir nisjeprodukter i overskuelig fremtid.
Derfor er de i ferd med å utvikle nye motorer for både diesel og bensin. Disse kan kombineres med effektive gearkasser, i-stopp og regenerering av bremsekraft som i sum gir vesentlig mer effektiv forbrenning og lavere utslipp enn dagens drivlinjer.
Som diesel
Målet er at neste generasjon bensinmotorer skal ha et forbruk på nivå med moderne dieselmotorer, noe som tilsvarer en reduksjon på 12-15 prosent fra dagens nivå. Samtidig skal dreiemomentet ved lave turtall øke med 15 prosent.
På dieselfronten jobber Mazda mot en forbruksreduksjon på 20 prosent fra dagens nivå. Også her får motorene bedre ytelser enn de eksisterende. I tillegg vil nye direkte-skift automatkasser bidra med 4 til 7 prosent lavere forbruk.
Slanking
Mens de fleste bilmodeller legger på seg ved hvert generasjonsskifte, går Mazda den omvendte veien. Et godt eksempel er nye Mazda2 som er hele 100 kg letter enn sin forgjenger.
Målet er at alle nye modeller fra 2011 skal være 100 kg lettere enn forgjengeren, og man jobber for å fjerne ytterligere 100 kg på nye modeller fra 2016. Ifølge Mazda vil hver 100 kg utgjøre en drivstoffreduksjon på tre til fem prosent.
Mazda vil ikke gjøre noen kompromisser med hensyn til sikkerhet eller kjøreglede. De mener forbedringspotensialet er stort for tradisjonelle drivlinjer men arbeider også med alternativ teknologi, som hydrogen, hybrid og el-drift, for fremtiden bilpark.
Det japanske selskapet har aldri vært redd for å gå sine egne veier, noe de akter å fortsette med i fremtiden også.