-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Høyspent storsatsing fra Alliancen
Renault, Nissan og Mitsubishi har i dag lagt frem sine planer for resten av tiåret. Ikke uventet skal det brukes store summer på elektrifisering.
Til sammen skal de tre merkene tilby 35 rene elbiler i 2030, fordelt på fem felles plattformer. Mitsubishi skal få hjelp av Renault for å tilby modeller som er attraktive for Europa mens Nissan Micra skal gjøre comeback som elbil.
Den felles plattformen for biler i C- og D-segmentet skal danne grunnlagt for fem modeller fra de tre merkene i alliansen – Nissan Qashqai og X-Trail, Mitsubishi Outlander, den annonserte Renault Austral samt en kommende syvseter.
Bruk av felles plattformer skal øke fra dagens nivå på 60 prosent til over 80 prosent i 2026 for alliansens rundt 90 modeller.
Gjennom samarbeidet skal Mitsubishi få bedre fotfeste i Europa med to nye modeller, blant annet skal ASX-betegnelsen vekkes til live igjen på en Renault-basert bestselger. Det må vel bety enten Captur eller Austral?
Mitsubishi forteller at bilen skal tilbys med moderne drivlinjer, inkludert hybrid og ladbar hybrid.
Gjennom de neste fem årene skal alliansen investere 23 milliarder euro innen elektrifisering, noe som skal føre til 35 nye elbiler i 2030. 90 prosent av disse skal bygges på fem felles plattformer:
CMF-AEV er for rimelige småbiler som Dacia Spring.
KEI-EV for mini-elbiler av formatet som er så populært i Japan, som i-MIEV.
LCV-EV familieplattform for lette yrkesbiler som Renault Kangoo og Nissan Town Star.
CMF-EV er en fleksibel elbilplattform som i første omgang danner grunnlag for Nissan Ariya og Renault Megane E-Tech. Innen 2030 vil mer enn 15 modeller bygges på denne plattformen med et årlig volum på inntil 1,5 millioner biler.
CMF-BEV blir ifølge alliansen verdens mest konkurransedyktige plattform for kompakte elbiler når den lanseres i 2024. Biler bygget på denne skal få rekkevidde på inntil 400 km, bl.a. takket være effekt aerodynamikk som skal redusere kostnadene med 33 prosent og forbruket med 10 prosent sammenlignet med dagens Zoe.
Plattformen skal danne grunnlag for 250.000 biler i året fra Renault, Alpine og Nissan. Blant disse er Renault R5 og en kompakt elbil som skal erstatte Nissan Micra i Europa. Denne er designet av Nissan og skal bygges hos Renault ElectriCity i Frankrike.
Alliansen samarbeider med batterileverandører med mål om å redusere batterikostnadene med 50 prosent innen 2026 og 65 prosent innen 2028.
Videre forskes det intenst på «all-solid-state» batteriteknologi (ASSB) der Nissan har prosjektansvar. Faststoff-batterier vil doble energitettheten sammenlignet Li-ion batterier og ladetiden vil reduseres til en tredel av dagens. Målet er masseproduksjon fra 2028.