Dette er Nissan i Norge

Nissan var den første japanske bilen på norsk jord. Under navnet Datsun ankom de første bilene i 1960. Det var norske shippinginteresser som sto bak importen av bilene. De trodde at ved å bli importør til Norge, kunne de få en bedre posisjon i kampen om de store fraktoppdrag av nye biler til USA og Europa.

Publisert Sist oppdatert

Norge var sammen med Finland de første landene i Europa som fikk Nissan (Datsun)-biler. Noen egentlig import kom ikke i gang før rundt 1965. Da ble importselskapet A/S Inor startet og under ledelse av direktør Roy Johansen ble Nissan (Datsun) et landsdekkende merke.

A/S Inor drev bare som importør og var lite engasjert som forhandler. De representerte Nissan fram til juli 1990 da importen ble overtatt av det japanske handelshuset Marubeni Corp og et importselskap ble etablert under navnet Nissan Norge A/S.

Marubeni er også Nissan-importør i Belgia, Polen, Sverige og enkelte land i østlige Europa. I oppstarten hadde Nissan japanske toppledere i Norge, men de siste årene har Tor Erling Halvorsen vært adm direktør.

Nissan Norge har også eid forhandleren på Romerike. Nissan Norge driver import og distribusjon av både biler og gaffeltrucks. Importselskapet holder til ved Solbergelva, Drammen, der de har et meget stort anlegg.

Nissan Norge distribuerer deler til forhandlere både i Norge og Sverige.

31. desember 2005 kl 24.00 nedlegges Nissan Norge A/S. Anlegget i Solbergelva skal selges og importselskapet likvideres. Nissan Norge hadde ved årsskifte 85 ansatte. (I 2000 var det 128 ansatte.)

Selskapet hadde i 2003 en omsetning på 974 millioner kroner og et resultat før skatter på 23 millioner. Markedsandelen for personbiler i 2004 var på 3,5 prosent og andelen biler totalt var på 3,9 prosent. Nissan hadde i 2004 en andel av salget av nye varebiler og kombi på 6,5 prosent etter å ha økt volumet med 75 prosent fra året før.

Nissan har i Norge et meget godt etablert forhandlernett landet rundt. Største forhandler er Birger N. Haug A/S i Oslo-regionen.

Eies av Renault
Det japanske bilkonsernet har Renault som største og klart dominerende eier. Etter en omfattende snuoperasjon ledet av Renault tjener nå igjen Nissan penger. Det er blitt et tett samarbeid på alle nivåer mellom Nissan og Renault. Også koreanske Samsung er en del av gruppen. Nissan selger også biler under navnet Infiniti. Nissan selges over hele verden.

Produksjon i Europa
Nissan var første japanske merke med serieproduksjon av biler i Europa. De fleste personbilmodeller bygges i dag i Nissans fabrikk i England. Nissan produseres også i Spania.

Renault overtar mer og mer av Nissan i Europa
Det blir stadig tettere allianser mellom Renault og Nissan i Europa. Målet er at innen utgangen av 2005 skal det være flest mulig felles regionkontorer.

I Tyskland, Østerrike, Nederland og Sveits har Renault overtatt distribusjonen av Nissan.

I Frankrike, Italia, Spania og England er det et meget tett samarbeid mellom de to merkene. Hovedkontoret for Nissan Europa er flyttet fra Amsterdam til Paris. Hovedlager for deler er fortsatt i Nederland.

Nissan etablerer nå to nye distriktskontor i Europa. Den ene for Norden med hovedkontor i Helsingfors, det andre for det østlige Europa med hovedkontor trolig i Budapest. Alle frie importører (bortsett fra Irland, Island og Belgia) er oppsagt og Nissan skal selv drive import og distribusjon.

Renault i Norden
Volvo-organisasjonen selger Renault i alle de nordiske landene. Volvo har kontrakt til 2007. Renault-sjef i Norden er nordmannen Øystein Herland. Han er også adm direktør for Volvo Personbiler Norge.

Powered by Labrador CMS