-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Nissan tar drøm på alvor
Nettet er stappfullt av håpefulle wanna-be designeres drømmebiler. Som regel modellert opp mot en eksisterende merkevare. Nissan tok et av disse forslagene på alvor og har gjort en "offisiell konseptbil" av det.
Jaeburn Choi heter en tidligere Art Center-student som hadde fantasert litt over tema: «selvkjørende biler for entusiastene».
Nissan fant åpenbart noe interessant i dette forslaget og har brakt det et steg videre i form av GT-R (X) 2050.
Med 60 cm høyde og en lengde på så vidt tre meter behøver vi kanskje ikke bli fortalt at dette er en enseter.
Men du bør kanskje få beskjed om at fremtiden din i en «sportsbil» som denne er liggende på magen med armer og bein i X-form.
Du ser det ovenfra, med denne fasongen er det ikke andre muligheter dersom man skal få plassert en person på innsiden.
Heldigvis glipper ikke taket helt. De runde baklysene, måten flatene på siden av bilen er behandlet, og den utvilsomme V-Motion fronten er alle sammen hentet fra det vi husker karakteriserte gamle dagers GT-R.
Det begynner forresten å bli lenge siden. 10 år siden vi hadde R35 her?
Den virkelige fremtiden møter du i en spesiell VR-hjelm som er koblet til bilens omfattende kamera-systemer.
At det er et vindu i denne bilen, er ikke viktig i denne sammenhengen. Det ligger i taket og gir deg sikt rett oppover hvis du velger å legge deg på ryggen. Lysåpningen betyr altså ikke noe for føreren, som på tross av selvkjørings-etiketten ikke er helt det allikevel.
Det er nemlig meningen at du selv skal kjøre bilen, der du ligger. Ved å bevege på armer og hender. Med andre ord: denne styres av mikro-gester. Du skal ha følelsen av å kle på deg bilen, og så være i ett med den.
Bilen er altså blitt ditt exo-skjelett, du gjør en bevegelse – bilen forsterker den en million ganger.
Hvis du lurer på hjulene, så har Choi en forklaring på dem også. Hjul og dekk er én enhet som dels gjør det mulig å snu 360 grader der du står, men hovedpoenget er at de skal kunne kjøles raskt etter å han blitt kjørt hardt.
Hjulene har til og med en aktiv spoiler som popper ut for å øke marktrykket når og der det trengs.
Et eller annet sted inne i denne konstruksjonen ligger også Nissans Brain-to-Vehicle som de viste på CES for noen år siden. Choi antyder at du kan veksle mellom Exo-skjelett-kjøringen og den hjernematede, autonome kjøringen.
Det antydes også noe om hva som skal drive denne. Var det ikke «Arc Reactor» det het, det som Tony Stark skapte for Iron Man for ti års tid siden? En reaktor som brukte en blanding av Palladium og det vidunderlige Baddasium som drivstoff.
Noe liknende ser man for seg her.
Siden drivkilden er nokså fjern har ikke Nissan forsøkt seg på å antyde noen prestasjoner.
– Men her har vi noe som bryter med alt vi er vant til å tenke oss, sier David Woodhouse. Han er sjef for Nissan Design America.
– Det er den type tenking vi alltid har oppmuntret her, og der er derfor vi er så glade for å ha kunnet gi litt ekstra liv til Chois visjoner.