Opel aktiv på delemarkedet

To tyske Opel-meldinger omtrent samtidig: Opel setter ned deleprisene. Opel nyorganiserer salg av deler til gamle biler. Disse to tingene henger ikke nødvendigvis sammen.

Publisert Sist oppdatert

Delepriser er noe av det mest elastiske og minst transparente som finnes. Spør du norske delefolk om priser, vil du alltid få høre at ”våre delepriser er under konstant revidering for at vi skal være fullt ut konkurransedyktig med andre leverandører.

Mye morsommere er det at også Opel begynner å oppdage at de har en historie. De våknet på vårparten da de oppdaget at det var 75 år siden GM kom inn i bildet. Samtidig oppdaget de vel at som bilfabrikk er de eldre enn de fleste.

Dette feires blant annet ved at det etableres en virksomhet som heter Opel Classicparts. Foreløpig finnes det ca. 15.000 delenummer i den katalogen, men utvalget skal økes betraktelig, blir vi lovet.

Det er ikke akkurat 50-års Kapitän eller Blitz som skal betjenes, men de mange svært brukbare Youngtimerne som kom derfra mellom 1975 og 1992 som det foreløpig skal tas vare på. Manta, Calibra, Omega A og tidlig Ascona finner du blant disse. Kanskje til og med det digitale dashbordet til den første forhjulsdrevne Kadett GTE dukker opp på listen?

Det er ikke Opel selv som håndterer dette tilbudet. De har overlatt det til AHD i Trier (man forstår at de nøyer seg med initialene når man får høre at selskapet egentlig heter Autohandels und Dienstlestungsgesellschaft). Derfra betjenes både enkeltkunder og forhandlere/verksteder. Og det hele vil du kunne finne på www.opel-classicparts.com.

Powered by Labrador CMS