-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rolls-Royce neste 100 år
En del av BMWs neste-hundre-års-prosjekt handler ikke bare om nyregriller. De andre merkene får også titte litt i krystallkulen. Dette er Rolls-Royce 103EX.
BMW feirer i disse dager 100-årsjubileum, og avdukingen av Vision Next 100 markerte starten på de neste hundre årene med blå-hvit «propell» i grillen.
Men BMW er mer enn bare BMW. Det er for eksempel også Rolls-Royce. Og dette er deres svar på hva som kommer til å skje de neste årene.
Modellen heter 103EX, og er Rolls-Royce’ første rene «visjonskonsept» – et konsept som ikke er tenkt å gå i produksjon, men som bare skal vise en idé om hvordan Rolls ser for seg en autonom fremtid.
For hvilket bilmerke kunne det vel være mer naturlig å snakke om selvkjørende biler enn for Rolls-Royce? Når man uansett sitter i baksetet er det vel ikke så nøye om sjåføren er ørt-og-førti små computere eller et levende menneske?
Og hvis dette er den autonome fremtiden bilbransjen higer så etter, så kan jeg bare si at jeg er helt med på dette.
Dørene, naturligvis utstyr med paraplyer, til 103EX åpner, selvsagt, bakover – og en del av takseksjonen løfter seg for så enkel ingress og regress som mulig. Innvendig møtes passasjerene av en kurvet sofa mot bakveggen, og et «dashbord» stort som en ordinær hjemme-TV.
I disse dager betyr det: Stort.
Hva kan vel være bedre enn å sitte her med et glass bobler og hyggelig selskap, mens Rollsen flyter av gårde til en eller annen fantastisk destinasjon? Lite, tipper jeg.
I skapelsen av 103EX har Rolls-Royce identifisert fire nøkkelkonsepter som definerer «morgendagens luksusbil».
1: Den personlige visjonen
I fremtiden ser Rolls-Royce for seg at alle deres biler deler en felles plattform. Håndbygget, naturligvis, og med en null-utslipps-drivlinje. Elektrisk fremdrift i en Rolls høres veldig riktig ut. Tenk så komfortabelt det blir!
I rundt denne plattformen skal karosseriet lages unikt for hver kunde. Med fremtidens produksjonsmetoder – for eksempel 3D-printing? – mener Rolls-Royce at hver kunde skal kunne ta en mer aktiv del i design-prosessen for sin egen bil.
Med andre ord: Avanserte produksjonsprosesser gir en direkte mulighet for å ta Rolls-Royce tilbake til tiden hvor alle biler ble «coachbuilt»; håndbygde, personlige karosseri på en felles plattform.
2: Den uanstrengte reisen
Dersom du som bilinteressert umiddelbart tenker «Gone in 60 Seconds» (huff!) og plastikk-Mustangen involvert (huff igjen!) når du hører navnet Eleanor – tenk om igjen.
Eleanor Thornton var hun som sto modell for «Spirit of Ecstasy», og i 103EX er Eleanor navnet på bilens digitale assistent. Tenk Apples Siri, eller Microsofts Cortana, så har du en idé om hvordan dette skal fungere.
Avtaler, rutevalg og andre «sjåførtjenester» skal Eleanor stå for i fremtiden.
3: Den store helligdommen
Inne i helligdommen, som Rolls-Royce kaller bilens interiør, har passasjerene seter på første rad til det ypperste underholdningsanlegg. En svær skjerm av OLED-typen dekker hele «dashbordet» i bilen, mens resten av interiøret er kledt i de fineste materialer.
Makassar-treverket strekker seg fra den ene sofasiden og helt rundt til den andre, og selve sofaen er kledt i silke. Dette er ikke bare en sittebenk. Selv ordlegger Rolls-Royce seg om at dette er en trone hvorpå passasjerene fraktes, og hvorfra de styrer bilen.
Ikke verst.
Og for å holde minnene i live om en svunnen tid, har en analog klokke fått plasseringen midt på frontveggen, over den ultramoderne OLED-en.
4: Den store ankomsten
Man kan sitte mange timer i en Rolls-Royce, men på et tidspunkt må man ankomme destinasjonen også. Og for 103EX handler dette punktet like mye om de som står på utsiden som de inni.
Tanken er at de som ser denne doningen – 5,9 meter lang og 1,6 meter høy – skal stå måpende og se at den glir lydløst og elegant inn foran hovedinngangen på strøkets fasjonable hotell. Eller restaurant. Eller et annet sted hvor man kan bruke mer penger på en kaffe enn oss dødelige betaler på huslånet i måneden.
Den store ankomsten virker ikke å være så viktig for passasjerene, utover det faktum at de nå er fremme og kan glede seg til å dra hjem igjen.
Rolls-Royce Vision Next 100 103EX er et hint om hvordan britene ser for seg en luksuriøs fremtid – fritt for mikkmakk som sjåfører og håndtering av gass og brems selv. Sett deg i sofaen, og vent på de store øynene som møter deg utenfor døren når bilen har parkert igjen.
Resten tar Eleanor seg av.