Seat tilbake til Norge

Volkswagen-importør Harald A. Møller satser på nytt på Seat i Norge. Dette er det vi vet så langt.

Publisert Sist oppdatert

Seat 600 - bilen som "fikk Spania på fire hjul":

Seat skal igjen bli å finne hos forhandlere i Norge – eller, det vil si, Seat skal igjen bli å få kjøpt gjennom offisiell norsk import.

For når Harald A. Møller, som i dag importerer Volkswagen, Audi og Skoda, igjen skal begynne import av det spanske bilmerket kan det fort hende at nettsalg blir den foretrukne salgskanalen.

I en pressemelding sier importøren at de sammen med Seat vil teste ut nye direktekanaler for distribusjon, både on- og offline.

Hva betyr det? Det kan bety salg over internett, noe importøren allerede har «beta-testet» i liten skala; og det kan bety utsalgspunkter på utradisjonelle steder, som kjøpesenter og lignende, uten et stort showroom i tilknytning.

For eksempel.

- En leken og ungdommelig merkevare som Seat åpner for at man ikke behøver å forholde seg strengt til bransjens tradisjonelle forretningsmodeller, sier administrerende direktør i Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby.

- Vi kommer til å gjøre ting på en helt ny måte, sier Hekneby.

Lite detaljer - enda
Foreløpig vil ikke Hekneby avsløre for mye om den kommende Seat-virksomheten, men sier at mer info vil komme i forbindelse med årets bilmesse i Frankfurt. Pressedagene er 12. og 13. september.

- Vårt hovedfokus nå er å bygge opp en slagkraftig Seat-organisasjon. Inntil videre er det derfor ikke naturlig å dele mer konkret informasjon om planene vi jobber med.

Sist Møller importerte Seat var i 2005, men salget gikk trått. Modellutvalget var ikke spesielt godt tilpasset Norge, og selv om Seat solgte nok biler til at det gikk rundt på andre halvdel av 90-tallet (1998 var merkets beste år, med 1268 solgte personbiler), stupte salget brått fra årtusenskiftet.

- Det har skjedd mye spennende med Seat siden sist vi sto for importen av merket, sier Hekneby.

- Produktporteføljen fremstår svært attraktiv for det norske markedet, sier han.

Modellutvalget til Seat består i dag for det meste av små- og kompaktbiler, inkludert den ganske ferske SUV-en Ateca og den helt nylanserte crossoveren Arona. Flerbruksbilen Alhambra, som i praksis er en Volkswagen Sharan med S-logo i grillen, er eneste storbil.

Les om Arona her: - Hvor lenge skal Seat være ikke-eksisterende på det norske markedet?

Alle Seat-modellene bygges på kjente Volkswagen-plattformer, men ingen biler tilbys foreløpig som el- eller hybrid-utgave.

I medvind
Men kanskje er tiden moden for Seats relansering i Norge. Den nye SUV-satsingen i Ateca og Arona har gitt Seat nye bein å stå på i Europa, og nordmenn er SUV-hungrige folk. Ateca kan sågar leveres med firehjulsdrift – det er det ikke alle i klassen som kan skilte med. Det samme gjelder Leon, en bil i Golf-klassen.

- Merket og fabrikken har medvind og vi leker med alle de spennende mulighetene Seat nå åpner for oss, sier Hekneby.

Den nye given i Seat sentralt har også vår egen Jon Winding-Sørensen bitt seg merke i:

- Endelig har Seat fått sine "egne" designtopper, og er ikke avspist av VW-Gruppens karriere-designere som bare er på en uinteressert rotasjon. Med Alejandro Mesonero som designsjef og Jaume Sala ser jeg frem til at Seat får ro til å skape sitt eget, spesielle uttrykk igjen, sier han.

- De er allerede på god vei.

PS: Du har kanskje sett at Seat har figurert jevnlig på BilNorge de siste årene? Det har ikke minst sammenheng med prestasjonene til Fredrikstad-gutten Stian Paulsen, som i flere sesonger nå har kjørt Seat Leon i Seat Leon Eurocup og TCR-serien. Kanskje kan Seats sportslige image være til hans hjelp med offisiell Norges-import?

Powered by Labrador CMS