Lucid i Europa – med problemer

Nå har representasjonslokalene til Lucid endelig åpnet i München. De første bilene leveres senere i år. Senere kommer Nederland, Norge og Sveits. Men problemer er det nok av.

Publisert Sist oppdatert

Mange ser på Lucid som 20-tallets Tesla. Ambisjonene er der. Avanserte konstruksjoner er på plass. Drømmene – i fullt monn. Akkurat som man kjenner igjen urealistiske mål og planer som ikke kan gjennomføres.

Dessuten finner man en rekke tidligere Tesla-høvdinger i dagens Lucid-team.

Sjefen selv, Peter Rawlinson, regnes som en av Teslas virkelige fedre.

Aksjekursen ramlet 20 prosent da han forlot skuta. – Han lot oss i stikken da ting ikke bare var kule mer, men ble ganske tøffe, sa Elon Musk om den tidligere medarbeideren.

Erich Bach er sjefingeniør, etter mange år hos Volkswagen og så tre hos Tesla. Han er så besatt av lav vekt at han har til og med bygget om lyktene for å spare vekt. Det høres dyrt ut for et oppstart-selskap.

Peter Hochholdinger var produksjonssjef hos Tesla og fikk Model 3 i gang. Det var ham Musk skylte på da han klaget over produksjonshelvetet i Arizona. Nå er han ansvarlig for å skru opp produksjonstakten hos Lucid.

Les også: 800 km + på en lading

Som selvfølgelig også byr på forstyrrelser.

Riktignok klarte de «flere enn ventet» i første kvartal. 360 biler, ble det. Men årets mål på 20.000 biler er for lengst forlatt. 12-14.000 sier Rawlinson nå.

Maks. 9-11.000 sier eksterne observatører.

Den første utgaven som skal hete Air Dream Edition ser ganske futuristisk ut, og skal koste 218.000 euro – vesentlig over den dyreste Tesla.

I spesifikasjonene leser man blant annet om 1111 hestekrefter og 2,7 til hundre, med 800 kilometer rekkevidde.

I Bachs avdeling snakker man andre tall: for eksempel 143 patenter og 8 til under behandling. (Hos Tesla – men det er etter mye mer enn ti år – er det 509 patenter og 258 under behandling!).

Og Peter Rawlinson er vel antakelig mest opptatt av et kjølig investorklima.

I november var kursen nesten 46 dollar. Nå er den på under 20.

Riktignok har de med seg Saudi-Arabias «oljefond» som stor investor og en stor-ordre på 100.000 biler i løpet av de neste ti årene, derfra.

Det er sågar snakk om å bygge en egen fabrikk der – noe de fleste anser som en elendig idé. Ingen industri-tradisjon. Intet underleverandør-nettverk. Egentlig et meget lite marked.

Det neste kapitlet skrives nå av de første europeiske overklasse-kundene. Det skal bli spennende å lese det.

Powered by Labrador CMS