Nye Rugbrød

Da nye Beetle hadde sin kommersielle premiere, hadde jeg gleden av å minne Folket på at originalen fremdeles blir produsert, og vil kunne registreres også i Norge. Nå som VWs Microbus-konsept nærmer seg en konkret tilstand, har jeg gleden av å kunne fortelle det samme om den.

Publisert

Ikke før hadde ”Nye Beetle gått over fra å være konsept til å bli prosjekt, så satte VW-designerne i Simi Valley i gang med sitt retro-opplegg nr. II. En moderne utgave av VW Type 2, som var Transporterens offisielle navn.

Den debuterte i Detroit, gjorde en reprise i en adskillig mer produksjonsnær form i Geneve, og ryktene sier at den vil kunne bli til noe.

Men mens du utålmodig sitter der og venter bør du vite at du har en annen mulighet. Riktignok forsvant bilen fra Harald A. Møllers utstillingsvinduer i – var det ikke – 1979? Men produksjonen fortsatte, sammen med Bobla, først i Mexico og så (hvilket vil si nå) i Brasil.

Du behøver ikke en gang dra til Syd Amerika for å ordne dette – selv om det selvfølgelig er et ekstra poeng å få med en slik tur. Du kan nøye deg med å dra til England, der Beetles (UK) Ltd. i lang tid har importert både luftkjølte personbiler og Type 2 i forskjellige utgaver.

Han leverer både varebilutgaven, minibussen og en camping-utgave, og man kan sikkert si mye om disse modellene, men ikke at de er spesielt billige. Den rimeligste og enkleste varebilutgaven koster 9999 pund, det tilsvarer den billigste Focusen.

Men heldigvis er 1600 ccm, 65 hester motoren litt oppgradert. Innsprøytning og hydrauliske ventilløftere, for eksempel, hvilket gjør at den er litt nærmere dagens krav til utslipp og serviceintervaller. Og heldigvis er det heller ikke gjort noe med de herlige kjøreegenskapene, med en styring like skarp som en oljetankers.

Og så er det slik da, at kan en bil godkjennes et sted i EU-området, må den på en aller annen måte kunne godkjennes et annet sted i området også. Og det inkluderer her.

Powered by Labrador CMS