-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
50 år med fritt bilsalg i Norge
Det kan virke utrolig i dag, men for femti år siden måtte man fremdeles ha tillatelse fra myndighetene for å kjøpe personbil i Norge. Bladet BIL feirer 50 år med fritt bilsalg med egen Spesialutgave.
1. oktober 1960
I dag er det nøyaktig 50 år siden det ble slutt på bilrasjoneringen i Norge. Fra da av kunne alle som hadde penger (og de som ikke hadde det også, forresten, avbetaling fantes i steinalderen også) kjøpe hvilken bil de ville. Dagen ble feiret med store annonser, Filmavisen var ute med sin svart/hvitt-film og sa De til bilforhandlerne som ble intervjuet om denne store dagen, Aftenposten utgav et ekte motorbilag, og sjokket ble langt fra slik som myndighetene hadde fryktet.Se innslag fra Dagsrevyen 1.oktober 1960 og se Jon Winding-Sørensen på NRK Morgennytt (Nett-tv)
Hør intervju med Jon Winding-Sørensen i Nitimen fra NRK P1 (før og etter musikkinnslaget) Politisk agendaStatsminister Einar Gerhardsen hadde tidlig sagt at bil – det var noe han i hvert fall aldri skulle ha, og vi hadde statsråder som var kjent som syklende ministre. Det var ganske opplagt at sosialdemokratene også hadde en politisk agenda når det gjaldt å holde bilsalget under kontroll. Men hovedargumentet var valuta – på tross av at vi brukte mer valuta på sjokolade og kaffe de siste rasjoneringsårene enn på biler. Og det ble solgt mange biler – bilimporten var i realiteten fri, det var salget som ble regulert med spesielle tillatelser til de som kunne dokumentere at de trengte bil. Det ble etterhånden ganske mange, og det sier seg selv at systemet etter hvert fikk et frynsete rykte. Men for dem som ikke knekket koden for snarvei til kjøpetillatelse fantes det andre muligheter. BilalderenPå slutten av femtiårene hadde vi spesielle avtaler med svenskene, så en rekke Volvoer og noen Saaber kom inn på spesialtillatelse. Og biler fra Østsonen, Pobeda, Ifa, Skoda, Moskvitch – blant mange andre – ble solgt fritt. Derfor opplevde vi et bilsalg i 1961 på noe over 40.000 personbiler, omtrent det samme som i det siste rasjoneringsåret. Det var først i 1966 vi kom over 60.000 og i 1969 lå vi rett oppunder 100.000 – som anses som et normalår den dag i dag. Men det som skjedde nå var at ”vanlige” folk kjøpte bil, og at bilen ble en faktor som som fremmet samvær og fritid og ikke bare næring. Si gjerne at vi entret bilalderen. ”Pekebok for voksne”Det er denne historien vi nå skal feire med en kommende spesialutgave av BIL. Ingen andre vi kjenner til har et tilsvarende arkiv av gamle norske fotografier, brosjyrer, annonser, pressemeldinger og annet materiale. Bestill Spesialutgaven av BIL her! Vi har brukt måneder på å velge ut høydepunkter fra denne samlingen, for å kunne vise deg, ti-år for ti-år hvordan ikke bare bilene, men også salgsargumentene for dem, og markedsføringen, har endret seg. Det hele ender opp i en ”pekebok for voksne” på mer enn 150 sider. Alle har jo et forhold til enten bestefars bil, ”den første bilen pappa kjøpte”, eller ”en slik bil vokste jeg opp i”.Se smakebit fra BILs Spesialutgave - 60-årene (PDF)Se smakebit fra BILs Spesialutgave - 70-årene (PDF)Se smakebit fra BILs Spesialutgave - 80-årene (PDF)Kjempene i norsk bilbransjeI tillegg kommer du til å lære alle importørenes historier å kjenne, du vil få statistisk materiale som aldri har vært presentert før, og et av de opplagte høydepunktene i denne spesialutgaven vil bli et stort intervju med to av kjempene i norsk bilbransje. Vi tok med Jan Møller og Tore Steen – navnene sier vel nok om hvilke familieeide bilimportører de ”tilhører” – til det som var Bertel O. Steens kombinerte hjem og kontor i 1960, og snakket om hvor de var den 1. oktober 1960. Om BILs Spesialutgave:
Redaktør
Bestill Spesialutgaven av BIL her!
Se innslag fra Dagsrevyen 1.oktober 1960 og se Jon Winding-Sørensen på NRK Morgennytt (Nett-tv)
Hør intervju med Jon Winding-Sørensen i Nitimen fra NRK P1 (før og etter musikkinnslaget)