-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bilavgiftene - statens viktigste melkeku?
Med de 40 milliardene bilistene betaler inn årlig, utgjør bilavgiftene en betydelig inntektskilde for staten. Det er på tide at bileierne forstår hvor mye de bidrar med til statskassen og hva disse pengene er med på å finansiere. For det er ikke bare trafikksikkerhetstiltak og tiltak for å redusere de eksterne kostnadene som bilistene betaler for.
Bilavgiftene har altså to begrunnelser; hensynet til eksterne kostnader, samt inntekter til statskassen. Når det gjelder de eksterne kostnadene, er det kun bensin- og autodieselavgiften som tar hensyn til dette, de andre bilavgiftene har rent fiskale formål.
Gamle biler - høye utslipp, dårlig sikkerhet
Regjeringen sa i stortingsmeldingen om regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand at NOx utslippene fra veitrafikken er redusert som følge av at andelen kjøretøyer med katalysator har økt. - Så lenge regjeringen er klar over at dette er en av de viktigste årsakene til reduksjon i NOx-utslippene, hvorfor gjøres det da ingenting med avgiftene på kjøp av ny bil, spør Opplysningsrådet for Veitrafikken.
- Man vet jo at en bil uten katalysator forurenser ti ganger mer enn en bil utstyrt med katalysator. Her burde det oppmuntres til kjøp av nyere bil ut fra miljøhensyn, men også av hensyn til trafikksikkerheten. Vi vet at bilen faktisk kan bety forskjellen mellom liv og død når det gjelder evne til å beskytte bilisten.
Undersøkelser viser at biler nyere enn 1990-modell, gir både fører og passasjer langt bedre beskyttelse enn eldre biler dersom en frontkollisjon inntreffer. Det konkluderes bl.a. med at utskifting av den eldste bilparken utgjør det største potensialet når det gjelder å redusere de alvorligste personskadene. - Vi mener avgiften på kjøp av ny bil må senkes, slik at flere får mulighet til å anskaffe seg en sikrere og mer miljøvennlig bil, sier OFV.
Vår nest største investering
Nest etter kjøp av bolig, er bilen den største investering folk gjør. I gjennomsnitt bruker en husholdning 16 % av totale forbruksutgifter til kjøp, drift og vedlikehold av bil. Ser man på listen over skatter og avgifter knyttet til bilhold er ikke dette vanskelig å forstå; registrerings-avgift, årsavgift, omregistreringsavgift, bensinavgift, autodieselavgift, vrakpantavgift, gebyr på førerkort, parkometeravgift og bompenger.
Sammenlikner man bilavgiftene med andre særavgifter, utgjør statens inntekter fra bilavgiftene vel 34 milliarder uten mva., noe som er høyere enn av alle andre særavgifter til sammen. Statens inntekter fra biltrafikken økte med rundt to milliarder kroner i 2000 sammenliknet med året før, mens investeringene i veier sto på stedet hvil.
- Politikerne oppfordres med dette til å se på bilens verdiskapning i samfunnet, snarere enn kun å fokusere på dens ulemper og straffe bilistene med høye avgifter, sier OFV.