-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Elektroniske bremser kommer
I løpet av få år kan biler utstyres med elektroniske bremser i stedet for dagens hydrauliske systemer. Dermed kan bremselengden reduseres betraktelig.
Det er Siemens VDOs EWB (Electronic Wedge Break – elektronisk kilebrems) som i løpet av kalde vintermåneder har gjennomgått inngående testing i svenske Arjeplog. Her har spesialister fått bekreftet data fra sine elektroniske simuleringer under realistiske forhold.
Biler utstyrt med EWB reduserer bremsestrekningen med i snitt 15 prosent sammenlignet med biler utstyrt med konvensjonelle bremser. Dette tilsvarer resultatene man har simulert seg frem til i laboratoriet tidligere.
En middels stor bil med hydrauliske bremser, moderne ABS og vinterdekk bruker i testen 75 meter for å stoppe på is fra en hastighet på 80 km/t. Under tilsvarende forhold bruker en prototyp utstyrt med Siemens VDOs nyeste EWB-bremser bare 64,5 meter.
Det betyr at når prototypen står stille, har bilen med hydrauliske bremser fortsatt en hastighet på 30 km/t. Dette er en god indikasjon på hvilke muligheter systemet gir i kombinasjon med fremtidige elektroniske hjelpemidler, skjønt naturlovene vil de aldri kunne gjøre noe med.
Siemens VDO-systemet kombinerer avansert elektronikk med en ny bremsemekanisme. Under oppbremsing presser en elektrisk motor en kile mot bremsekloss plassert mellom bremsecaliperen og -skiva. Hjulrotasjonen og friksjonen fortserker automatisk kileeffekten.
Etter den vellykkede vintertestingen vil nå Siemens VDO perfeksjonere EWB hardware og software, og de håper på å kunne sette systemet i serieproduksjon i 2010.