Siemens VDO EWB
Siemens VDO EWB
Siemens VDO EWB
Siemens VDO EWB
Siemens VDO EWB
Siemens VDO EWB
Siemens VDO EWB
Siemens VDO EWB

Elektroniske bremser kommer

I løpet av få år kan biler utstyres med elektroniske bremser i stedet for dagens hydrauliske systemer. Dermed kan bremselengden reduseres betraktelig.

Publisert Sist oppdatert

Det er Siemens VDO’s EWB (Electronic Wedge Break – elektronisk kilebrems) som i løpet av kalde vintermåneder har gjennomgått inngående testing i svenske Arjeplog. Her har spesialister fått bekreftet data fra sine elektroniske simuleringer under realistiske forhold.

Biler utstyrt med EWB reduserer bremsestrekningen med i snitt 15 prosent sammenlignet med biler utstyrt med konvensjonelle bremser. Dette tilsvarer resultatene man har simulert seg frem til i laboratoriet tidligere.

En middels stor bil med hydrauliske bremser, moderne ABS og vinterdekk bruker i testen 75 meter for å stoppe på is fra en hastighet på 80 km/t. Under tilsvarende forhold bruker en prototyp utstyrt med Siemens VDO’s nyeste EWB-bremser bare 64,5 meter.

Det betyr at når prototypen står stille, har bilen med hydrauliske bremser fortsatt en hastighet på 30 km/t. Dette er en god indikasjon på hvilke muligheter systemet gir i kombinasjon med fremtidige elektroniske hjelpemidler, skjønt naturlovene vil de aldri kunne gjøre noe med.

Siemens VDO-systemet kombinerer avansert elektronikk med en ny bremsemekanisme. Under oppbremsing presser en elektrisk motor en kile mot bremsekloss plassert mellom bremsecaliperen og -skiva. Hjulrotasjonen og friksjonen fortserker automatisk kileeffekten.

Etter den vellykkede vintertestingen vil nå Siemens VDO perfeksjonere EWB hardware og software, og de håper på å kunne sette systemet i serieproduksjon i 2010.

Powered by Labrador CMS