Fisker til Detroit

Fisker ligger i rute med sin elektriske Karma, sier han. Nå åpnes konstruksjons-senter i Detroit.

Publisert
<br>Henrik Fisker og Karma<br>

Henrik Fisker og Karma

Kappløp

Det kan nesten virke som Henrik Fisker, ex-BMW og ex-Aston Martin designer, koser seg litt over å gi konkurrenten Tesla tyn.

MER OM FISKER OG KARMA

Begge raser av gårde for å komme først på markedet med en skikkelig, sportslig, luksuriøs el-drevet bil.

LES OGSÅ ELBIL-KOMPLIKASJONER

Tesla er kompakt, basert på Lotus Elise. Karma er en firedørs luksus-limo, som enkelt kan bygges som todørs coupé eller lekker cabriolet også.

Reiste sak

Så gikk Tesla til retten og beskyldte Fisker for å ha manipulert da han en periode var ansatt som designkonsulent for dem. De tapte saken så det suste i forrige måned.

Omtrent samtidig måtte Tesla fortelle at tidene ikke var så enkle, så de måtte stenge sitt lille utviklingssenter som de hadde opprettet i Detroit-området.

Rask reaksjon

Så tok det en uke og Fisker var på plass. Riktignok har han hovedkontor og de fleste ressursene i Irvine, California, men nå kunne han fortelle at hans folk flyttet inn i et nytt utviklingssentrum i Pontiac - rett opp gata fra Detroit.

Der skal det jobbe til sammen 130 personer – noen av dem kommer også fra Magna Intier og Edag, to store konsulentfirmaer som spesialiserte konstruksjons- og beregningjobber for Fisker.

Finsk produksjon

Bilen, som skal kunne gjøre 200 km/t og null til hundre på under seks sekunder, skal etter planen i produksjon i løpet av neste år. Det er forresten Valmet i Finland som skal bygge den, velkomment oppdrag etter at de har mistet Porsche.

Fisker tar sikte på 3,3 prosent av luksusmarkedet i USA og har ansatt en solid markedsfyr for å sørge for at det skal kunne gå. Han heter Vic Doolan og har tidligere vært daglig leder for Volvo America.

Powered by Labrador CMS